Valg af materiale

Vil gerne ha bygget en udluftning til mit terrarie.

På billedet ses en skitse, det er ikke nødvendigvis præcis sådan den skal se ud, men derhen af. I stedet for to aflange, kunne det også godt være en lang. Bundpladen skal dog have den form. Jeg tænker "husene" at de skal være ca. 15 mm høje, men med bagenden en tand højere, så vand løber den rigtige vej. Nu har jeg prøvet mig lidt frem med 2 mm klar plexi, men blot ved kanterne af bundpladen, flækkede det to steder, så tør slet ikke tænke på hvordan det så bliver, når jeg kommer til "hullet" i midten.

Så jeg tænker om et andet materiale kunne være bedre at bruge? Det må ikke afgive gift da det skal bruges til dyr og så skal det være klart.

Håber på gode forslag.

Skitse: http://i58.tinypic.com/2mpj02g.png
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plexi lyder ok - Alternativt Polycarbonat, der ikke revner/splintrer så nemt...

Men det kan nok være svært at lime sammen, så det bliver pænt? (men det er nok et problem med meget, når vi er nede i den størrelse)..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det havde jeg også læst lidt om, men syntes det er svært at finde beskrivelse af hvordan men arbejder med det. Er det lige så hårdt som plexi? Det pæneste resultat jeg fik med plexi var med en fin tandet sav, ville man kunne bruge en sådan en til poly? Og jeg tænker, desto tyndere, jo nemmere at arbejde med, kan fås ned til 1 mm i tykkelse, er det korrekt?
Altså at det tyndere materiale gøre arbejdet nemmere?
Det tynde materiale vil have nemmere ved at splintre, hvis du ikke har modhold på (feks placer det mellem to andre plader i en "sandwichkonstruktion) - specielt hvis saven ikke er fintandet nok..
Den fintandede sav er helt korrekt valg - jo finere, jo mindre "flår" den i materialet.. Polycarbonaten vil nok være den nemmeste at arbejde i manuelt..
Jeg læste om et par stykker der havde brugt det til en del til deres båd, noget med at bøje det og des lignende, for så bagefter at kunne stille så ovenpå det, uden det gik i stykker, er det i den forstand blødt? Bøjeligt? Eller er det stadig hen af fast og stivheden som plexi?
Annonce
Du kan varme det med en varmepistol (forsigtigt, så det ikke smelter) og bøje det
- når det er koldt beholder det faconen

Polykarbonat (lexan) Har nogenlunde samme stivhed som plexiglas.

Polykarbonat, kan i øvrigt godt bukkes koldt, i en pladebukker, samt klippes i en pladeklipper.

Men da klart nemmere at varme det op, hvis man ikke lige har en pladebukker.

Plexiglas er betydelig billigere, og kan nemt saves med en fintandet sav, både håndsav, stiksav, samt rundsav.

Okay Jens, så er jeg åbenbart dum på hænderne, for jeg fandt det BESTEMT ikke nemt. Eller jo, hvis man acceptere at det flækker. Jeg har også en stiksav, men der er kun et tempo på, så gætter på at det hurtige tempo er grunden til at det ikke er lykkes så godt for mig. Jeg er ej heller bekendt med om hvor vidt det har nemmere ved at flække ved at det kun er 2 mm, men det kunne jeg godt forstille mig. Så måske ser du det værende nemt i en tykkere plade? Og hvis det nu var så nemt som du mener det er, så havde jeg nok ikke skrevet herinde.

Grunden til at jeg nævnte det med at bukke det, var blot at det undrede mig at noget der skulle være så holdbart, kunne bukkes og om man så skulle for- eller efterbehandle materialet. Men det lyder det ikke til. Til mit projekt, er snit det jeg skal bruge, ikke buk.
Jeg har savet masser af plexiglas, dog i 4mm, jeg har aldrig haft problemer.
Men når din stiksav ikke kan reguleres i hastighed, er det nok ikke så nemt.
Fintandet og skarpt værktøj er et must....

Men der er også forskel på plexiglas, noget er mere skørt en andet, og når du er nede i 2mm kan det jo nok knibe.
Du kan evt ligge et stykke krydsfiner under, og save igennem plexi og finer, hvis du bruger bordrundsaven.

Ellers køb en finer håndsav, den er meget fintandet
www.billigvvs.dk/Vaerktoej-Haandvae...99652.html
Jeg lærte et trik til at skære de dersens plastik tagplader ( trapez plader). 

Jeg brugte en vinkelsliber med en metal-skære-skive til at at skære dem med. Fordelen er at vinkelsliberen løber så hurtigt, at pladen ikke kan nå og komme i svingninger (som kaninpikken ellers for dem til) og dermed bliver kanten ren. 
Det svære ligger så i at styre vinkelsliberen, efter en streg 

Måske kunne du lave et forsøg på en stump af dit "glas" for at se om det virker. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis