hvilket pillefyr ? experter søges.


Hejsa alle GDS'er.


er der nogen herinde der har supper meget forstand på pillefyr.

går med kraftige overvejelser om af skifte det gamle oliefyr ud.

har været en tur i vvs-eksperten og kigge på et echoheat 9KW

http://www.vvs-eksperten.dk/index/ekoheat-pillefyr-9kw-saet-210l-p51171

Dette tiltaler mig da der er delvist selvrensende og kan installeres i den lille gang hvor oliefyret har dets nuværende placering. hvor der ikke er meget plads, og ikke plads til en decideret silo til pillerne. og en komplet ca. pris på udstyr i ca. 30.000

nogen der kender til overstående ris/ros vedr. dette.  ?

har googlet lidt rundt for af finde erfaringer med echoheat, og støder på lidt sager ca. 1.5år tilbage. med nogle fyr som var smeltet ned og producenten havde en meget uheldig håndtering af disse sager. hvilket jo ikke er super optimalt. (og gør mig lidt tilbageholdende.)
har dog ikke kunne finde ud af hvilke fyr der dengang var fejl på.
og kan heller ikke rigtigt finde ud af om det er et forholdsvist nyt firma i træpille gamet eller et med rigtig mange års erfaringer bag sig. ?

et alternativ kunne være et biomax 16 pillefyr. som er lidt billigere i indkøb men som jeg til gengæld kun har hørt godt om.:
http://www.vvs-eksperten.dk/index/biomax-16-pillefyr-m-245l-p46662

denne løsning vil dog medfører af rykke fyret ud i en mellem bygning, lave stålskorsten, brandsikre, ny rørføring osv. så en del mere arbejde.

regner med af begge kan opsættes installeres for omkring 40.000kr. med div. tiltag der evt. skal laves i rummet osv.

nogle der har erfaringer med overstående ?
nogle af de pågældende modeler som man skal holde fingrene fra ?
er der alternative pillefyr som jeg skal kigge på i samme prisklasse. ?

beklager de måske lidt dumme spørgsmål men er helt grøn på dette område. og vil gerne have nogle personlige erfaringer, i stedet for at stole blindt på en sælger der kan bilde mig alt ind vedr. overstående emne.

Der skal opvarmes ca. 105kwm. samt der skal opvarme brugsvand.

På forhånd tak.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg var dig, ville jeg vente om kort tid kommer Biomax 10 kompakt på markedet, den er med akseskuffe og fuldautomatisk, samt ikke større end en lille brændeovn.
Ecoheat havde nogen uheldige episoder der for 1½ år siden, jeg tror de har fået styr på det, men har ikke læst nogen om det siden..

du kan evt kigge på scotte blackstar mini, den har ca. samme størrelse som ecoheat og er vist også delvis selvrensende i den nyeste version, det er et pillefyr som der er solgt rigtig mange af i dk..

kig f.eks her http://www.pillestoker.dk/shop/woody-pillefyr-woody-black-star-mini-503p.html

Ecoheat er noget skrammel. Ingen ordentlig styring og dårligt forarbejdet. Jeg vil anbefale dig , at ofre l i d t mere og få kvalitet. Som nævnt ovenfor er scotte brænder med en blackstar kedel et rigtigt godt bud.jeg kører selv på 8. År med scotte 10 kW uden problemer. Der er visse ting man skal tage højde for og det er bl.a. Styring og el- start. Hvis fyret ikke selv kan starte, er et pillefyr et helvede på jord. At du vil installere det i en lille mellemlange, ville jeg nok genoverveje. Fyret kræver rensning og påfyldningsrøret af piller og det kræver plads. Uanset hvor god en kedel du køber kan du ikke blive fri for en smule røg- lugt når fyret starter op. Er gangen i forbindelse med beboelsen, kan det være ubehageligt i længden - ligesom et gammelt oliefyr, der stinker af diesel kan være. Under alle omstændigheder, så køb et fyr der er godkendt til trykekspansion. Go held med projektet .... Og ja! Man sparer en helvedes masse penge. Jeg har varme i garagen nu.

 

Skrevet af Pizzabager på 07 jun 2014 23:55
Ecoheat havde nogen uheldige episoder der for 1½ år siden, jeg tror de har fået styr på det, men har ikke læst nogen om det siden..

du kan evt kigge på scotte blackstar mini, den har ca. samme størrelse som ecoheat og er vist også delvis selvrensende i den nyeste version, det er et pillefyr som der er solgt rigtig mange af i dk..

kig f.eks her http://www.pillestoker.dk/shop/woody-pillefyr-woody-black-star-mini-503p.html

Hej melander.

Jeg har nu haft mit ekoheat 1500 i 2 år. Det er rigtigt at der var massive problemer i starten og i den forbindelse opførte producente sig som en elefant i en glasbutik! problemerne er stort set løst og jeg har kun haft et stop siden jeg fik det og det var pga en stor flis i en pose piller. Ikke fyrets fejl.
Jeg synes at det er svære at få justeret korrekt for man kan ikke se ind til bålet.
Hvis jeg skulle købe fyr i dag så ville jeg kigge nøje på MGM. Jeg synes at Ekoheat er ved at blive løbet over ende af de andre mærker,
Når det så er sagt, så synes jeg at du skal tænke nøje over hvordan du vil håndtere pillerne. Tænk over at du kommer til at skulle bruge omkring 4t piller/år. Jeg ville helt klart sætte fyret ud i mellembygningen. Er i hvertfald glad for at mit står i garagen. Garagen er nu isoleret og der er varme på. Der er port så jeg kan køre en palle ind til fyret ad gangen. Derudover har jeg lavet et lille skur til to paller, så jeg kan aftage tre paller ad gangen. Hvordan er dine tilkørselsforhold? kan vognmanden afsætte pallerne på nogle fliser så du kan køre med dem? Ellers skal du bære poserne i ly, og derefter bære dem hen til fyret. Hvis du sætter fyret hvor det gamle oliefyr står, så skal du bære alt ind, tænk på hele vinteren. Men jeg har nu aldrig lugtet røg i forbindelse med opstart.



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej Alle sammen.

jeg hælder også til og få rykket fyret ud i garagen, da dette vil være det mest optimale.

og er efterhånden fremme til af det nok bliver et wodi eller scooti pilefyrs anlæg med silo jeg skal have.
hvad jeg kan læsse mig til er det et godt middel fyr og sætte op. ?

med hensyn af transport af piller fra aflæsning til fyret ser jeg det som det mindste problem. da der er plads til af opbevarer 3-4tons piler

hvad forskel gør det af fyret er godkendt til trykekspansion ?

men skal i hvert fald først have fat i skorstensfejeren med hensyn til brandsikring. også må vi tage den derfra.


Annonce
Men vil et biomax 16 fyr Være for stort til mit behov som Udgangspunkt kl 105kvm. Tænker om sommeren hvor det kun skal lave varmt vand for prisen er jo god på det og skal også have skiftet varmtvandsbeholderen men er det for billigt i forhold til hvad man får for pengene. ?
Som udgangspunkt vil et 10 kW fyr være stort nok til dine 105 m2, selvf. forudsat du har glas i dine vinduer.  

Personligt er jeg ikke selv tilhænger af for meget automatik på kedelrensning og askeudskrabning, da det er min erfaring det kan give en del problemer og større driftudgifter. Men har dog ikke set alt. 

NBE er vist det firma der i flest år har leveret pillefyr til det danske marked. Ingen af de andre fabrikanter har kunne holde sig i live så mange år. Det burde sige lidt om deres konsept og muligheder for og skaffe reservedele hvis ............  

Og nej, har ingen relationer til NBE da jeg selv fyrer med flis. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har da vinduer i he he former af NBE er dem der står bag biomax ?
Skrevet af melander på 08 jun 2014 17:23
former af NBE er dem der står bag biomax ?
De to har mig bekendt intet med hinanden at gøre. At noget eventuelt ligner, er ikke lig med det er det samme fabrikant der står bag. Men det kan indikere at den ene af fabrikanterne forsøger at efterligne en succes i håb om at  score lidt "gyldent mammon" men erfaringsmæssigt halter kvaliteten normalt langt efter. Hvad vil du helst købe, en Japansk eller Kinesisk bil ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Japansk bil da det også er det der holder i indkørslen he he skal vel egr tig have et Toyota fyr nu når vi samme ligner med biler ☺ stabilt og fornuftig indkøbspris.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis