Hvilken varmekilde skal jeg vælge

Hej, jeg har et hus på 132 kvm fra 1975, lige nu er der 100 mm isolering i gulv og 200 på loft, jeg har planer om 200 mere på loft, og nye døre og vinduer, og hvis jeg får tilladelse vil jeg gerne have gulvvarme med tiden, men det kræver en godkendelse da jeg kun har 200 mm at lave hele gulvkonstruktionen på, men det er noget som bliver lavet over de næste par år alt efter økonomien.

Huset er varmet op med oliefyr, og det vil jeg gerne væk fra nu hvor tanken er 40 år gammel og skal kasseres, men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal vælge..

Jeg havde en drøm om en varmepumpe luft til vand, men som det ser ud nu får vi ikke råd da det kræver vi også får lagt gulvvarme i hele huset, og det bliver også et for stort projekt for os på nuværende tidspunkt.

Når jeg snakker med folk siger de at det ikke kan betale sig med naturgas da det næsten er lige så dyrt i drift som olie, og priserne stiger, og det koster omkring 40-50.000 at få installeret da vi også skal ha skudt rør ind til huset?...

Hvad har jeg af alternativer nu hvor huset ikke er bedre isoleret lige pt. Hvad ville i vælge?

Vi har ingen brændeovn, og tror ikke vi kan finde et sted at placere en da det ikke passer ind med indretningen desværre.

Pillefyr er jeg ikke interreseret i
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du kan godt bruge radiatorer med stor varmeflade til luft til vand. Jeg ville selv ikke bruge gulvvarme som primær varmekilde, men altid også have radiatorer. Kører selv med fremløb på fyret på50 - 60 grader, fyrer med brænde så er der 10 graders frost og kuling fra øst er det da rart at kunne geare op til 70 - 80 grader.
Vi har store dobbelte konvektionsradiatorer der sjældent bliver varme i bunden.

Mvh

varmetossen

Du behøver absolut ikke at have gulvvarme, for at installere en luft til vand varmepumpe,

Jeg har hus på 2 etager+kælder i alt 320 km2. og jeg kan sagtens varme huset op om vinteren, med de radiatorer , jeg havde inden jeg fik min varmepumpe i 2009

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 

Så i syntes jeg skal købe luft vand pumpen, og købe nogle lav temp radiatorer i stedet for gulvvarme? Jeg troede bare det kun kunne lade sig gøre med gulvvarme fordi en varmepumpe kun køre ud med omkring 35 grader
En varmepumpe kan levere op til ca 60ºC i fremløb, men den har en meget højere virkningsgrad ved levere temperatur.
Du skal tage fat i en proff varmepumpemand, ikke den lokale smed, som kan dimensionere tingene til dig. Der er mange lykkeriddere og cowboys i den branche, og dem skal du ride udenom.
Hold dig til anerkendte fabrikater og langt væk fra "kineser"-modeller.
Bosch/IVT, DVI og Vølund/Nibe er blandt de der kan anbefales.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Har denne luft/vand varmepumpe: http://www.daikinaltherma.dk

Kan klart anbefale den. Vi fik den installeret i efteråret 2009 og den varmer vores hus på 150m2 op via gulvvarme. Har du ikke gulvvarme, kan du sagtens sætte radiatorer på, der er konstrueret til den lave fremløbstemperatur.
Vi bruger den også til opvarming af brugsvand i en 200L VVB.

Jo højere fremløbstemperatur du vælger, jo lavere bliver virkningsgraden. Det kan være en ulempe ved dit hus, hvis du ikke får isoleret det ordentligt og får døre og vinduer up-to-date. Det er de penge der er givet bedst ud, til at starte med!

Vores hus er næsten nyt, vi kører med 32 - 36 grader på fremløbstemperaturen og holder en rumtemperatur på 23 - 24 grader hele vinteren.

Vi gav kr. 98.000,- for vores Altherma inkl. Installation (tog 2 - 3 dage) og alle de tilbud vi indhentede lå deromkring.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Det er også den pumpe jeg skal have hvis det bliver til varmepumpe , har fået et ekstremt godt tilbud. Jeg er bare ikke overbevist om det kan fungere uden gulvvarmen
Skrevet af Sonnys på 05 jun 2014 14:48
Det er også den pumpe jeg skal have hvis det bliver til varmepumpe , har fået et ekstremt godt tilbud. Jeg er bare ikke overbevist om det kan fungere uden gulvvarmen

Det kan godt fungere uden gulvvarme, det er bare ikke sikkert det er ret meget billigere end f.eks naturGas.
Og er huset ikke tilstrækkeligt isoleret, så kommer i til at fryse. Så er det nemmere med gas, der kan dine radiatore blive så varme du vil have dem, uden effektiviteten falder noget særligt...
Forstå mig ret, jeg synes varmepumper er glimrende, men det stiller nogen krav til husets isoleringsgrad hvis det skal være rigtig effektivt.
Det virker som om i alle siger jeg skal vælge varmepumpen.. hvilke radiatorer fungere så bedst til lavtemp..?
Radiatorerne skal være så store som muligt og med konvektionsribber. De skal være dimensioneret til lav fremløbstemperatur.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Sonnys , du skriver du ikke er interesseret i i et pillefyr  men du vil godt vil have en brændeovn hvis du kunne finde plads  den kan jeg ikke helt følge , jeg er gået fra brændeovn til pillefyr og bruger aldrig brændeovnen i stuen mere , det er lagt nemmere med pillefyr , og ingen støv og aske fra ovnen i stuen og påfyldning af brænde , jeg fylder piller i magasinet en gang hver 14 dag og renser en gang hver 6 uge om vinteren  , det er da noget nemmere 
Hilsen en Pillefyrsmand 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis