Fjerne gulvklinker

Hej Jeg har med stor interesse, og beundring, læst mange indlæg her. Nu har jeg dog et lille spørgsmål som jeg ikke helt kan søge mig frem til:

Jeg har kastet mig ud i at renovere badeværelset i vores sommerhus – jeg skiftede for nylig en hel væg og lavede ny opbygning med vådrumsgips og fliser (den gamle væg var konstrueret forkert, med alm. gips og var ved at smuldre væk flere steder) – det gav mig mod på at prøve at renovere hele rummet, med nye vægge over det hele, nyt toilet, ny vask, nye gulvfliser.

Og det er det sidste jeg er i tvivl om. Kan jeg regne med at kunne mejsle de gamle klinker op fra gulvet og så bare rense lidt af, påføre vådrumsmembran og så lægge nye klinker og beholde fald osv. magen til det gamle (der skal ikke flyttes på afløb osv.). Eller vil der typisk være kæmpe huller efter fjernelse af de gamle klinker, så jeg skal starte helt forfra og spartle det hele ud og lave fald osv. korrekt, det ved jeg ikke om jeg er dygtig nok til... Der ud over er der el-gulvvarme, er det noget jeg skal tænke over eller er det støbt ned i gulvet?

Og hvad er den korrekte rækkefølge at gøre tingene i? Altså nye klinker på gulv - opbygge vægge med gips+membran – fliser på væg.

Mvh. Rasmus

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rasmus.

El gulvvarmen ligger med al sandsynlighed lige under klinkerne, så derfor tror jeg det er nærmest umuligt at bibeholde det eksisterende net - med mindre du i stedet vælger at lægge de nye fliser direkte oven på de gamle. I så fald skal du sørge for at de eksisterende fliser er i orden. Eventuelle h0uller og revner skal udbedres og der må ikke være hulrum under dem. Så skal du sørge for at slibe og rengøre overfladen på de eksisterende fliser, så du sikrer en god binding til de nye fliser. Brug LIP multiklæb, den er lavet til at klæbe på eksisterende fliser, se deres guide: http://www.lip.dk/media/142305/fliseops_tning_low.pdf .

Du skal være opmærksom på at du med denne løsning forhøjer gulvet ca. 8-10, og det har indflydelse på dit afløb, samt eventuelt ved bundstykket til indgangen i rummet. Afløbet skal således forhøjes og det kan du ikke gøre uden at skifte afløbsskålen ud med en ny. Afløbsinstallationer skal som bekendt udføres af en autoriseret VVS'er.
Løsningen vil teoretisk set også forlænge reguleringstiden på din gulvvarme, men det er nok så lidt at du ikke bliver generet af det.

Rækkefølgen må blive nye vægge med vådrumsgips + spartling, klargøring af gulv, vådrumsmembran på de krævede steder (såkaldte vådzone, dvs. bruseområde + gulv, lån evt. SBI anvisning 200 på bib) og nye fliser til sidst. Det vigtigste er at vådrumsmembranen er tæt fra gulv til væg.

Håber det kan bruges =)

Mvh.
Lorenzen
Tusind tak for svar. Jeg tror det bekræfter mig i at jeg ikke bør rode mig ud i at skifte gulvet!

Mvh Rasmus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Prøv at tage en gulvflise op, og se om du se varmelegemerne, hvis ikke er de sandsynligvis støbt i ned betonen, og så kan du roligt fjerne klinkerne og lægge nye.


fase
Har lavet den øvelse i mit badeværelse i sommerhuset.
Havde en kloakmester ude, som også var murer og han sagde at mit gulvafløb var ulovligt og nok altid havde været det. Der var lidt afstand fra risten ned til afløbsskålen og den afstand var bare beton.

Han satte en afstandsring i, pudsede betonen mellem afstandsringen og afløbsskålen  og forede med noget glat polyesteragtigt ( vist nok glasfiberarmeret ) ovenpå beton/puds - og sagde at nu var det i orden - han brugte ikke ordet lovligt - men mon ikke det er OK.

Og min el-gulvvarme ligger i slidlaget - ikke i betonpladen

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også