Hjælp til at lave en afstøbning af en kasse

Hej
Håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig og min svoger, min svoger har lavet en kasse til sit fiskegrej (pirke, hjul, line osv) til at tage med på havet så det hele er samlet i en kasse, da han havde det med sidst oppe på det gule rev sagde folk til ham at de gerne ville købe sådan en kasse ved ham da den var super godt lavet, vi kunne så godt tænke os at lave den i plastik da den han har bare er lavet i træ med en alu top på, men vores problem er hvor får man lavet sådan en støbeform? er det noget man kan gøre selv eller nogen herinde der måske kunne hjælpe os med et link eller evt selv kan lave sådan en form til os? (selvfølgelig mod betaling)
Håber der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe os 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej grisling

Ja, hvis du ved så lidt om glasfiber, så er der et stykke vej, før det vil være fornuftigt at lave dem i glasfiber.

Ganske kort, så er fordelen ved at lave en form til glasfiber-ting, at man kan lave mange færdige "ting" "på samlebånd". Altså rigtig mange!



MEN til gengæld er det MEGET tidskrævende at lave formen - den skal have en glat overflade, rundede hjørner og "slip". 



Måske får I brug for flere dele til "fiskekassen", låg mv. - altså flere dele, som skal komme til at passe sammen.



Det er et større projekt.

Se først en masse youtube videoer: "Fiberglass work"

http://www.youtube.com/watch?v=MWUxhC6-q0c

Man kan også lave en tynd trækasse, som du så forstærker med et lag glasfiber - det ville være betydeligt enklere til en lille produktion på måske 5 eller 10 fiskekasser.



Det vil være samme princip som med "stitch and glue" - bådbygning:

http://www.youtube.com/watch?v=CiAuwW2X3CI

>>>

Jeg tror at du også med stor fordel skal besøge nogen glasfiber-værksteder / bådbyggere eller tilsvarende, for at få en lille idé om hvad det går ud på.



glasfiber kræver en del viden og erfaring, for at det skal blive godt.



>>>>>>>>>>>>>

Mit bedste bud er at i starter med dette:

Jeg vil tro, at I bare skal lave nogen flere i vandfast finer / træ /alu-låg eller hvad det nu er lavet af - og så se hvor mange i får brug for at lave // hvor mange I kan sælge videre.



Så kan I senere måske støbe i glasfiber, hvis behovet // salget er stort.







mvh A

Pøj Pøj med jeres projekt - det er altid spændende at følge gode ideér - du må meget gerne fortælle mere om projektet når der sker nyt!!!!!


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Ellida...

Som jeg kan læse mig til i spørgers indlæg snakker han om plastik og ikke glasfiber.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Handyman

Ja det har jeg da godt set. Jeg har straks gået ud fra at han mente glasfiber, ellers er de slet ingen mening i det.

Hvis han mener glasfiber, så har jeg forklaret noget om, at det er en ret stor opgave at begynde på med at lave forme. Men muligt på et lille privat værksted - og det kræver så bare tid og omhu.

Hvis han faktisk mente plastik - så kræver det industrielle maskiner til forme (som koster mega) og smeltning og trykstøbning - Det er sådan man laver ølkasser og den slags. Det kræver industri-anlæg.

(Og for en ordens skyld, så findes der jo rigtig mange typer plastic, hvis vi skal gå i detaljer)

Ja - måske en 3D printer ? men det er vist ikke så almindeligt endnu.

Som sagt, så vil det være fornuftigt at byge nogen fiskekasser i vandfast finer + tynd glasfiber/epoxy som "stitch and glue" tekkikken som til småbåde og kajakker mv.

Tynd vandfast finer + limes/spartles m. epoxy + runde hjørnerne + tynd glasvæv/epoxy

--- og sidst 2 komponent lak - det kan blive let og stærkt.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også