Hvordan laver jeg en støbeform af en kasse?

Hej
Håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig og min svoger, min svoger har lavet en kasse til sit fiskegrej (pirke, hjul, line osv) til at tage med på havet så det hele er samlet i en kasse, da han havde det med sidst oppe på det gule rev sagde folk til ham at de gerne ville købe sådan en kasse ved ham da den var super godt lavet, vi kunne så godt tænke os at lave den i plastik da den han har bare er lavet i træ med en alu top på, men vores problem er hvor får man lavet sådan en støbeform? er det noget man kan gøre selv eller nogen herinde der måske kunne hjælpe os med et link eller evt selv kan lave sådan en form til os? (selvfølgelig mod betaling)
Håber der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe os 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med Vacuumformning? Det kunne godt lyde som en opgave, der kunne løses på denne måde? Eller hvad tænker du på med støbeform ellers?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til saadan en opgave anvender man en 3-D printer i dag

Jeg mener det faktisk alvorligt, naar man har faaet printet de foerste og solgt dem, ved man om der er et marked som kan give nok salg til at betale for den dyre form.
Hvis det skal stoebes, kan du faa lavet en form i aluminium som er billigere end en form af staal, til gengaeld holder den ikke saa laenge.
Kontakt et plast sproejtestoebnings firma, de kan anbefale en til at lave formen

Karsten
Hej
Tak for jeres svar.

Hvad jeg mener med støbeform, vi kunne godt tænke os at lave flere af dem på sigt og sælge dem, så det skulle være noget vi skal kunne bruge igen og igen, vi regner med at de færdige kasser som skal sælges laves i plastik, men vores problem er hvordan man laver sådan en støbeform hvor man bagefter kan bruge den til at støbe flere kasser i.
Hej Grisling

Det er dyrt at støbe i plast, og du skal jo have et professionelt firma til at gøre det.. alt efter faconen af kassen, tror jeg seriøst, at vacuumformning kan være vejen (man tager en plastplade og varmer den op, så suges den ned over en form, hvor den køler af, og holder så faconen)..
En sådan form er ikke så dyr.. men det kommer som sagt an på, om jeres kasse er egnet til det faconmæssigt..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.
Det kan lyde som om det er nemmest at starte i glasfiber. Find evt et firma der laver ting, alt fra skraldespande, både, kasser og biler kan bruges.
De vil som regel gerne sælge materialer og vejlede.
Ellers er der ikke noget galt i træ. Der kan processen også standardiseres med skabeloner, så de kan seriefremstilles.


mvh

 varmetossen

Hvor mange stk. vil i da gerne lave?

Et skøn herfra skal/må der laves rigtig mange, inden det vil give overskud, om i skal ud at købe alt grej til sådanne ting.

Det kommer i høj grad an på hvor mange stk, før det kan betale sig at masse producere sådanne.

En ide til hvordan det kan laves, (vaccum-forming) er nok de letteste (gram) at lave, om end det bliver halvdyrt i fremskaffelse af materialer og værktøj til dette.

Lav en model af det emne i ønsker skal blive slut produkt, og der skal tænkes over materiale tykkelse og sådan.

I skal lige regne lidt inden i begynder at lave støbe form.

I modellen skal der bores huller der forbindes med, studser/spændbånd & slanger (typisk i hjørner) hertil skal der tilsluttes en kraftig vacum pumpe, som startes når den gele agtige (opvarmede plader) lægges over jeres model/skabelon. (der bruges handsker til at håndtere disse) bæres så evt. finer aftryk vender ned ad, så de ikke ses så tydeligt. 

Husker ikke lige nu navnet på disse plader som er egnet til varme & vacum formning.

Arbejde lidt med sådanne ting for ca. 20 år siden, men har glemt hvad disse materialer hedder, disse fås i flere kulører (men brug evt. Google)

På den måde kan i serie fremstille jeres emner, næsten uanset form og størrelse.

Eneste ulempe er at disse dele er noget dyre i fremskaffelse

Pladematerialet egnet til opvarmning/formning, hertil skal i bruge en ovn ala. en pizza ovn til opvarmning af pladerne. 

Ellers er der sprøjtestøbning, men et sådan værktøj/sprøjtestøbningsmaskine koster vist en bondegård, men der kan til gengæld laves MANGE eksemplarer der er 100 % ens.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis