Fugeafstand på 40x40 fliser

Hej derude

Jeg skal til at lægge en terrasse med 40x40 fliser. Er lidt i tivl om jeg skal lægge dem "knas" op ad hindanden. Der er fugekanter på dem som sikrer et par mm men er det nok?

hilsen
tellme
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at de "fuge-knaster" som fliserne er født med, er mere end rigelig fuge, tænk på at jo bredere fuger, jo mere ukrudt vil der komme med tiden 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak skal i have. Lige et tillægsspørgsmål. Når jeg skal til at rette af vil i vibrere afretningsgruset forinden og vil i gøre det vådt inden. Tænker det kan blive lidt svært at få rørerne i jorden som skal bruges til at rette af hvis underlaget er vibreret godt hårdt.

pft
Så må du kradse lidt op til rørene!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok så du ville vibrere rettelaget??

og ja er med på jeg kan kradse en fordyning til rørerne men jeg vil helst undgå at ødelægge underlaget for meget når nu det er trimmet til fliserne....
Annonce
Det skal du ikke være så nervøs for, specielt ikke når du lægger 40x40 fliser.

-det er straks værre når der er tale om små sten (herregård mm), da der jo så kan være en fare for at underlaget ikke er så stabilt der hvor røret har ligget, og dermed give "buler".

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej PinkHenrik

Tak for det. Vil du også anbefale at gøre rettegruset fugtigt og vibrere det eller vil du bare rette det af som det er og lægge fliserne?
Når stenene er lagt, så husk i øvrigt at vibrere INDEN du smider fugesandet.
Hvis du vibrerer efter, så smutter fugesandet ind under fliserne, og de kommer til at skride - fordi kornene i fugesand/strandsand er slebet runde af havet.
Hvis din bund er god og stabil (rystet godt på plads) ville jeg ikke vande rette-gruset, da det er mere svært at trække af og gøre fint og glat ( du kan måske vande din stabil, mens du tager en tur med "ryste-marie" for at sætte den helt på plads) .

Hvis dit grus er mega tørt inden du lægger det ud kan du måske godt vande det, men som regel er det rigeligt vådt af sig selv.

Jeg mener IKKE at man skal vibrere fliser i den størrelse, de er så tilpas tunge til at de ikke behøver at blive "banket" på plads, og faren er at et hjørne kan knække eller dine rækker forskubber sig, med det resultat at du skal pille op igen    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok tak men vil du vibrere selve afretningslaget så inden fliserne lægges eller vil du bare trække det "tørre" grus af og så lægge fliserner??
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis