Garage til hobbyrum, hvor går grænsen?

Vi har en muret garage i skel med fladt tag. Garagen er ikke i direkte forbindelse med huset. Jeg har læst rigtigt meget omkring reglerne for at omdanne garage til beboelse og det står efterhånden klart at jeg aldrig for lov til at lave rigtige beboelses m2 derude.

Det næstbedste er så et rigtigt lækkert hobbyrum, hvor jeg

- hulmursisolerer
- skifter tag til sadeltag med loft til kip (indhenter dispensation fra naboen til den højere rejsning) og stopper alt det isolering ind der kan være i loftet
- banker gulvet op og isolere samt laver gulvvarme, som forhåbentlig må kobles på fjernvarmen...? Der afsluttes med trægulv.
- murer porthuller til og sætter dør i samt monterer lidt ekstra vinduer/dør ud mod haven. Selvfølgelig ikke noget der vender ud mod naboen.

Det skulle give et rigtigt lækkert rum og mit egentlige spørgsmål er så, hvad man må bruge sådan et rum til. Jeg er klar over, at der ikke må være værelse derude, men må vi eksempelvis bruge det til musikrum (vi har en masse instrumenter)?  Må ungerne holde LAN party derude? Må man indrette en lille "lounge" med sofaer, spillekonsoller etc. som teenagerne kan trække ud i, når vi har gæster og de ikke gider høre på os voksne og omvendt? Må gæster overnatte derude?

Jeg har svært ved at finde ud af hvor grænsen går og hvad der defineres som egentlig 'beboelses-brug' og hvad der er ok anvendelse af sådanne m2, som ikke er godkendt til beboelse.




  
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke det er som med en kælder, der ikke er godkendt til beboelse.

At du må bruge det til alting, undtagen overnatning...

Mange bruger jo deres kældre til overnatning, selv om den ikke er godkendt.

Udover dine gæster officielt ikke må overnatte derude som du bla. spørger om, så ja så må det anvendes til alle de ting du nævner.

Dog fjernvarme derude er kun mod godkendelse fra varmeværket, da du så skal have tilføjet disse m2, hvis du betaler fast afgift pr. m2 opvarmet areal, som de fleste gør.
@Je__ns: God parallel den med kælderen. De bliver jo brugt til alt muligt.

@Koludabyg: Ok, så overnatning er den eneste klare grænse der er.
Det med fjernvarmen er jeg opmærksom på og satser ikke på det bliver et problem, så længe jeg betaler den ekstra afgift. Der er rør derude i dag, men de er proppet af og jeg vil ikke satse på at genbruge det. Der skal nyt til og i den forbindelse har den autoriserede VVS'er, der skal koble de nye på fjernvarmen vel også én eller anden form for indberetningspligt, når han har lavet arbejdet.
Jep, så længe de ekstra m2 bliver tilmeldt fjernvarmeværket er det ikke et problem.

Men er der allerede rør derude, og disse er trukket som fjernvarmerør, så ville jeg da anvende disse igen da de måske jo ikke fejler noget, fjernvarmerør er jo ikke ligefrem billige...
Og som der var en der sagde:
Man kan jo komme til at falde i søvn i værkstedet, og er det forbudt 

Men ellers er sammenligningen med en kælder ganske fin.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ja, spontan træthed kan jo komme til os alle :-)

Men det med kælderen, er helt sikkert en god rettesnor og giver mig rigeligt med anvendelsesmuligheder til at jeg synes det er det værd, at kaste de relativt mange penge efter projektet.
Skrevet af Koludabyg på 31 maj 2014 12:43
Jep, så længe de ekstra m2 bliver tilmeldt fjernvarmeværket er det ikke et problem.

Men er der allerede rør derude, og disse er trukket som fjernvarmerør, så ville jeg da anvende disse igen da de måske jo ikke fejler noget, fjernvarmerør er jo ikke ligefrem billige...

Ja, havde også overvejet det kraftigt at genbruge, men kom ned til dem i forbindelse med etablering af terrassen og der er meget lidt isolering omkring dem og de så virkeligt rustne ud inden under isoleringen.

Tror de har ligget ubrugt i jorden siden 1969. 
Hvordan med opvarmning af et sådant rum ? Der er tilsyneladende 2 klassificeringer, opvarmet 5-15 grader, og opvarmet over 15 grader. Over 15, så skal det være beboelse. Men det er vel kun hvis det er "konstant over 15 grader" ikke ? Så hvis man af og til sænker temp til 14 grader for at holde det fugtfrit, så er det vel OK at isolere til 5-15 niveau og så opvarme det med fx varmepumpe, også hvis det under brug er til 20 grader ?

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/50349' class='af-profile-link'>lars55</a> på 24-11-2016 11:23
Hvordan med opvarmning af et sådant rum ? Der er tilsyneladende 2 klassificeringer, opvarmet 5-15 grader, og opvarmet over 15 grader. Over 15, så skal det være beboelse. Men det er vel kun hvis det er "konstant over 15 grader" ikke ? Så hvis man af og til sænker temp til 14 grader for at holde det fugtfrit, så er det vel OK at isolere til 5-15 niveau og så opvarme det med fx varmepumpe, også hvis det under brug er til 20 grader ?


Hej.
Lige så snart du installere en fast varmekilde har du mulighed for, at komme over 20 graders varme og skal derfor overholde klassifikationen over 15 grader. Klassifikationen under 15 grader er for et frostfrit rum, udestuer og andre ting.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvorfor skal det være beboelse, når det er over 15 grader?

Må man ikke have over 15 grader i et disponibelt rum?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis