Vaskemaskine, defekt magnetventil?

Gorenje WA 83149 BK

Har haft den i lidt over 2 år og den har kørt fint indtil nu. For 6-8 uger siden begyndte den at drille. Maskinen skulle tændes et par gange, hvor den gav "fejlkode 3" hvilke var problem med vandindtag, men efter en 2-4 forsøg, gik den i gang, den var langsom om at fylde maskinen, men den gennemførte programmet. Normalt trykkede man "START" og så begyndte den 2 sekunder efter, det sidste stykke tid, når den har virket, har tiden fra tryk på start til at den faktisk startede, 30-60 sekunder. Med tiden blev det værre og den skulle startes flere og flere gange før den til sidst gad tage vand ind. Jeg afmonterede alle slangerne, rensede dem og rensede samtlige pakninger. Maskinen virkede nu en 10 vaske hvor den startede næsten hver gang. Men så startede den på det igen og nu har jeg givet op, efter 10 forsøg, så er man godt træt i skallen.

I følge brugsforvirringen skal der være et minimumstryk på 0,5 bar, dette ku, i følge den, måles ved at tænde for hanen i 15 sekunder og det skulle resultere i ca. 3 liter vand. Et andet sted på nettet stod der 8-10 liter i minuttet. Min spytter 2.2 liter ud per 15. sekundt, altså 8.8 liter i minuttet, så i følge brugsforvirringen er det ikke tilstrækkeligt, andre mener det er.

Når en vaskemaskine starter, så larmer den, hvad er det der larmer? Jeg troede det var en "indsugningspumpe" men det tror jeg, jeg har lært nu, at der ikke er på en vaskemaskine. Men hvad er det så der larmer? Og de gange den ikke gider starte, der begynder den slet ikke at "larme"/"suge vand ind"
Jeg mistænkte så at det kunne være magnetventilen der var gået kaput. Magnetventilen ser sådan ud: http://broendum-elektro.dk/shop/ventil-gorenje-3904p.html
(Jeg gætter nu) Ligner den har to indgange, hvis nu den ene var kaput, kunne det så forklare hvorfor den kun virker engang i mellem? Altså at kun den ene side tillader vand igennem?

Har jeg gjort alt hvad jeg kan gøre? Ville i, i mit sted, investere i en magnetventil som det næste?

På forhånd tak.

Trevlsien er renset 5 gange de sidste par uger.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var ikke mange bud der kom på en løsning her.

Men så kan jeg hermed, såfremt andre står med lignede problem, bekræfte at min mistanke var korrekt.

Jeg søgte Google tør for idéer der kunne være galt, tjekkede og fandt alt jeg havde mulighed for at teste, fejlfrit. Så jeg tog chancen, bestilte magnetventilen, fik den hjem, udskiftet og nu spinder den som en kærlig mis, endnu engang. Har haft tændt den en 6-7 gange siden magnetventilen blev skiftet, bare lige en 5 sekunder, så jeg endnu engang bliver bekræftet i at den igen virker. Optur! Så satser jeg på at den holder i hvert fald to et halvt år igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis