Søsportskort: Delius Klasing eller NV Verlag?

Hej Sejlere. 

Hvad er jeres erfaringer med at anvende Klasing og NV Verlag søsportskort?

Jeg har søgt med lys og lygte på internettet, men har ikke fundet noget klart svar. Nogle skriver at det ene er bedst, mens andre skriver at det andet er bedst.

Kortene skal bruges i papirformat til navigation - uden en elektronisk kortplotter - i danske farevande, og måske til sveriges vestkyst og bornholm på et tidspunkt. Derfor er det meget vigtigt, at de er så præcise som muligt!

Såvidt jeg kan se på minbaad.dk, så bør NV verlag kortene foretrækkes, men er I enige? 
http://kortlink.dk/minbaad/ee3e 

Venlig hilsen Mads
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke de forskellige søsportskort.



Men jeg kan bare supplere dt krav til nøjagtighed - og de gælder jo de samme for os alle sammen, at vi vil have noget helt præcist:



En del af det har du selv ansvaret for:



Standard søkort trykkes i oplag med nogen års mellemrum - og selv om du køber et spritnyt kort, så skal du se på datoen.



Søkortene opdateres ikke ind imellem de forskellige oplag (der kan gå flere år) så du skal selv tjekke rettelser til dit søkort.



Jeg vil gætte på, at søsportskort bare er gentryk af alm søkort i mindre størrelse, så de skal muligvis også rettes.



Det sker jo en gang i mellem flytning af sømærker eller sløjfning af sømærker - det er jo det vigtigste at se efter for os i småbåde - men der kan jo også ligge et nyt vrag et sted. Eller dr er sket ny opmåling af en sten eller sådan noget.



Det er lidt af et arbejde at gennemå søkortene og rette, så der er nok en del, som sejler rundt med kort, som ikke er helt aktuelle.

 

Jeg har møjsommeligt gennemgået (og rettet) vores lokale søkort - men på en længere tur i nye farvande, så bruger jeg de kort jeg kan få fat i. Og når man så tænker sig lidt om, og navigerer lidt fornuftigt, så kan man jo godt finde rundt alligevel.



mvh A.








To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Mads
Der er ikke nævnværdig forskel på Klasign eller NV Verlags kort: idet begge producenter anvender de samme oficielle nautiske data . Nå du køber NV Verlags kort får du lidt ekstra som f.eks en app eller navigationsprogram.

Det vigtigste er at du husker at opdatere kortene,  de mangler nemlig  opdateringer fra det tidspunkt de blev trykt .  Men det samme gøre sig gældende for de almindelige danske søkort : de skal også opdateres

NV Verlagss kort er lidt billigere 

hilsen

David 
www.maritim-elektronik.dk


 www.maritim-elektronik.dk

nu har jeg læst et par af jers ind læg, her såhar jeg bare det råd at gå om på ," "slæbestæder.dk"   , der har også været nogle indlæg af samme type  god fornøjlese  . VH trold

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis