Raditorventiler?

Jeg har nedtaget en radiator i forbindelse med en renovering af et rum. Radiator er montere på et centralvarmesystem (2 streng) fra midten af 70erne. Radiatoren er forsynet med både fremløb og returløbsventiler med justerbare termostater på begge ventiler. Dette gælder i øvrigt for hele huset. Efter jeg fjernede radiatoren viser det sig at retuløbsventilen er utæt og jeg tænker at skifte den. Desværre er lidt i tvivl om ventiltypen og jeg håber nogen kan give mig et råd med på vejen. Jeg tænker at returløbsventilen kan erstattets med en Danfoss RA-N (RA 2000) radiatorventil. Er et korrekt  valg og passer det at RA 2000 systemet er ens hvad angår fremløb og returløb?

med venlig hilsen og tak for hjælpen

Hans

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Hans..

Jeg vil ikke påstå det ikke passer, men jeg tror ikke på det, alene af den grund at en returventil måler vandet temp.. og en fremløb måler luftens temp..

Mvh Jan

Ja, man kan også finde returventiler til måling på luften. Men det er så ligegyldigt. 

Mig bekendt bruger man også nogle gange og montere en fremløbsventil til luft sammen med en returventil til vand. Det gør man så for og kunne holde returtemperaturen nede på et kedelanlæg der konverteres til fjernvarme. Men det lyder dog ikke til at være tilfældet  med Hans'es anlæg.

I øvrigt kan en toventils radiator lave en forfærdentelig larm, hvis begge ventiler er lukket og radiatoren samtidig køles ned. Så bliver der undertryk i radiatoren og et eller sted vil det begynde at sige noget, ved at enten "giver" en ventil efter og lukker ufrivilligt vand i gennem eller også giver radiatoren sig i sin volumen.

Kan i øvrigt se at Hans'es indlæg er skrevet for lidt over to måneder siden. Monstro han ikke har fundet den rette ventil.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hi Alle,
1000 tak for jeres svar. Jeg ved godt at mit indlæg er over 2 måneder gammelt men det har jo været dejligt vejs så varmen er alligevel slået fra så jeg har ikke haf at for travlt med radiatoren. Det er et lille ferieprojekt jeg skal orden i min ferie inden for de næste par uger.
Siden jeg skrev mit indlæg fandt jeg ud af at huset er født med fjernevarme, leveret fra et mindre lokalt drevet anlæg –derfor 2 ventiler. Fjernvarmen blev nedlagt omkring 1980 da det ikke var økonomisk (ifølge kvarterets ældre beboer behøvede man ikke at skovle sne dengang ).
Det er i min optik ikke nødvendigt med et 2-ventil system mere, da jeg køre på naturgas og jeg vil derfor monterer en FJVR ventil som Christian forslår. På tegningen fra Danfoss (se Christians indlæg) ser jeg at ventilen er monteret på afløbssiden af radiatoren. Er det vigtigt?
Endnu engang mange tak for jeres svar
Mvh Hans
Hej HansH.

De der fjvr er møg dyre. Hvis du ikke har fjernvarme mere så er der jo ingen grund til at ha en returventil. Hvis det var min ville jeg bare beholde fremløbstermostaten og så montere en alm radiatorforskruning på returen.  Evt kan man købe en af de nye danfoss til fremløb de kan drosles ned så vandgennemstrømningen begrænses, hvis det er nødvendigt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 09 jul 2014 08:22
Hej HansH.

De der fjvr er møg dyre. Hvis du ikke har fjernvarme mere så er der jo ingen grund til at ha en returventil. Hvis det var min ville jeg bare beholde fremløbstermostaten og så montere en alm radiatorforskruning på returen.  Evt kan man købe en af de nye danfoss til fremløb de kan drosles ned så vandgennemstrømningen begrænses, hvis det er nødvendigt.
Nemmerligsen Kovas.  Ja smid de returventiler ud hurtigst mulig Hans, det eneste de gør er og bringe dosseringen af rummets varme i udu.  




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis