Sokkel til indervægge i badeværelse - hvor dybt?

Hej.
Har banket gulvet op i hele huset, men væggene i badeværelset stod bare direkte oven på gulvet, så de faldt i kampens hede :-)

Jeg skal have lavet sokkel til de nye indervægge, så gulvet i badeværelse kan blive støbt separat... En murer har fortalt mig, at det ville være det bedste at gøre sådan...

Spørgsmålet er så, hvor langt skal jeg ned, for at støbe den nye sokkel? Væggene er ikke bærende på nogen måde, så er 90cm ikke overkill?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
30-40cm under isolering Jeg har har 300mm isolringen og 10cm beton, så min indervæge sokel er imellem 70 til 80cm under gulv.
Du skal såmænd bare have et fundament til fast bund og under isoleringen.

Lav en "bred fod" og mur den op i 10 cm lecablokke og afslut med murpap i gulvniveau.

Husk at læse By og Bygs Anvisning 200 (også din murer), så du får dit badeværelse udført rigtigt, når du nu er i gang.

Det jeg især ser udført forkert er enten forsænkningen ved adgangsdøre eller fald væk herfra.
Hvad menes der med "fast bund"?
Bæredygtig bund som ved hvilket som helst andet fundament.

Fundamentet kan godt udføres på stampet sand hvis der er langt ned til bæredygtigt lag.

I praksis skal man normalt under muldlaget og andet organisk materiale.
Ok. Mange tak.
SKal leca blokkene bare mures op med alm. opmuringsmørtel?
Og hvad med jern? Skal jeg lægge kamstål mellem hvert skifte, og bore ind i soklen på huset, der hvor mine lecablokke støder op imod?
Annonce
Jeg plejer at mure op i sand/cement i blandingsforholdet 1:3 men mon ikke 1:4 også kan bruges.

Det er ikke nødvendigt med kamstål da det gerne skulle være stabilt i sig selv.

Det er underlagets bæredygtighed der er det afgørenede (og "foden" du laver/støber!)
Ok.
Mange tak, Orla :-)
Skrevet af Orla Nautrup på 29 maj 2014 11:27
sand/cement i blandingsforholdet 1:3 men mon ikke 1:4
He-he.

Når nu du skriver sådan - burde du så ikke skrive " blandingsforhold 3:1 eller 4:1 "

Eller 1 del cement til 3 eller 4 dele sand.

Det kan de fleste nok regne ud - men jeg kunne ikke lade være

Da jeg for længe siden lavede sokkel til en tilbygning brugte jeg også 1 del cement til 3 dele sand.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

:-)
Jeg forstod godt budskabet, selvom blandingsforholdet var lidt omvendt :-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis