Varmeveksler kører selvom der ikke bruges varmt vand

Hej.

I går opdagede vi, at varmeveksleren i vores fjernvarmeunit stod og "summede" på samme måde, som når der er nogen i bad, på trods af, at der ikke blev brugt varmt vand i nogen rum.

Jeg kiggede nærmere på det, og kunne se, at varmemåleren viste, at der blev brugt ca. 200 liter varmt vand i timen. Der var slukket for alt varme, og alle vandhaner var lukkede. Jeg checkede også, at alle varmt vands-rørene var kolde (så det burde ikke være en rørskade).

Hvis jeg lukker for kugleventilen til det varme vand går forbruget i 0. Ligeledes, hvis jeg skruer termostatventilen helt i bund. Termostatventilen stod på ca. 1,5. Hvis jeg skruer den ned til lidt under 1 bliver forbruget ca. 4 l vand i timen. Det virker stadig højt og så er der ikke ordentligt tryk på det varme vand, når man tænder.

Hvad kan der være galt?

Jeg har prøvet at skrue termostaten op og ned mange gange, både med og uden løbende varmt vand. Jeg har haft den øverste del af termostaten skilt af, renset og samlet.

Hvad skal jeg ellers undersøge?


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket om der løber vandværksvand igennem den du kan jo have et sprængt rør et eller andet sted i huset som du ikke kan se, min egen svoger havde et skjult vandrør der var sprunget læk han opdagede det tilfældigt da kan kom til at røre ved væggen der nørkedes meget varm mens han var ved at sætte et lille skab op.... Det kostede et mervarmeforbrug på ca. 4000... Ellers ville jeg da kontakte en VVS mand HURTIGST muligt da der under ingen omstændigheder skal være et varmeforbrug på 200 liter i timen når der ikke er noget forbrug nogen steder. Det giver jo 5-6 m3 i døgnet ekstra her i Aalborg hvor jeg bor er fjernvaren billig så jeg ville slippe med 70-80 ekstra pr. Dag men det er jo også en slat
Hejsa..
Tror nu ikke der er noget galt, men at din veksler har et "rundløb".. det betyder at der altid er varmt vand til veksler, så du hurtigt får varmt vand i hanen. Hvis en bliver sat ud af drift, skal du trække det varme vand ind typisk helt ude fra vejen...
Hvis det ikke er sådan det fungere kunne det være differens tryk ventil.... men tror det første. (??)
Mvh Jan
Jeg har også et stand-by forbrug på varmeveksleren. Mit er på ca 18 liter 70 grader varmt vand i timen. Jeg har monteret en lille billig wi-fi motor aktuator på min kugleventil ved fjernvarme tilslutningen. Når jeg ikke er hjemme lukker jeg hovedventilen fra min mobiltelefon. I sommer perioden er den lukket hele tiden - vi åbner den kun når vi går i bad. I køkkenet har vi en cooker så der er altid varmt vand. Det har sparet rigtig meget på fjernvarmeforbruget (og klimaet)! 
Hvor gammel er din fjernvarmeunit? Den type termostatventil har det med af blive “træg” når de har nogle år på bagen. Det kan godt hjælpe at adskille, rengøre og smøre selve “vandelen” - det nederste af ventilen. Der kan købes reparationssæt og bælg. Det er desværre ret dyre reservedele, så skulle jeg vælge, ville jeg købe en komplet ventil.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis