Gips i badeværelse

Jeg er ved at få lavet badeværelse og snakker med tømreren om hvilken slags gips der skal bruges. Der skal gipses en endevæg med vask og indbygningscisterne og en skråvæg og et loft. I selve brusekabinen er det kun loftet der er af gips ellers er det pudsede vægge deromkring.

Jeg argumenterede for vådrumsgips over det hele og to lag. Han mente ikke at det var nødvendigt når det ligger væk fra brusekabinen.

Hvad siger I?


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2 lag våderums på alle vægge og 2 lag almindeligt på loft hvor du fuger første lag mod vægge med gummifuge. så sq det være efter bogen mindes jeg
Jeg ville gøre som dig, vådrumsgips over det hele. Det er måske lidt dyre, men det bliver jo ikke en herregård.

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Om gipspladen koster 59 eller 99 kr./stk bør ikke betyde noget i det store regnskab. Husk at gulv og alle vægge 10 cm op skal vådrumssikres; sidstnævnte kan kun ske med vådrumsgips og en godkendt membran. Og så er du jo allerede i gang med vådrumsgipsen...
Havde aldrig i mit liv valgt vådrumsgips til loft, uanset om det var samme pris.

Vådrums gips er noget møg at arbejd med, tung, hårdt at skære i, hårdt at skrue i, og kræver mere eller mindre fuldspartling for pænt resultat, pga. forskydninger omkring skruerne... så vådrumsgips på lofter... nej tak.
Vådrumsgips er kun godkendt som 2 lagsløsning, og kan således aldrig anvendes i vådrum som 1 lags løsning! (dette burde være paratviden for tømreren)

Jeg ville heller ikke sætte vådrumsgips på lofter, men hellere anvende de rigtige metalskinner/vinkelskinner i alle samlinger (også mellem væg/loft), så de evindelige revnedannelser undgås.

For øvrigt er kravet til lofter i dag at de skal fuldspartles!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Enig Orla, jeg har dog droppet de skinner for år tilbage, og anvender i stedet for lim i kortkanterne, hvor der er 2 lag gips.

1 lags gips, vil jeg også anvende T-skinnerne, det er klart den optimale løsning til 1.lag

Fuldspartling er det ikke også krav til væggene....?
Jeg ville vælge 15 mm Fermacell til væggene  - så kan du nøjes med et enkelt lag, det er godkendt i 15 mm til vådrum - og så er det skruefast ! - op til 30 kg i en enkelt skrue så vidt jeg husker.

I sommerhuset har jeg kun et enkelt lag gips overalt ( oprindeligt ) - undtaget i badeværelsets bruseafdeling, hvor jeg har brugt 15 mm Fermacel - tungt ad h.... til men en god stiv løsning. De steder jeg har skiftet plader på andre vægge har jeg brugt 13 mm fermacell i et enkelt lag og limet dem sammen i enderne - en meget bedre løsning end at bruge de mere eller mindre gode løsninger til fastgørelse af halvtunge ting i gipsplader.

Kan godt være det er lidt religion - men jeg er faldet for Fermacelpladerne, selvom de er dyrere - dog ikke dyrere end 2 lag gips.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Koluda

Hvis du holder de 2 - 4 mm afstand mellem pladerne som der kræves, og anvender den rigtige spartelmasse (ikke sandspartel) vil dine samlinger automatisk blive limet sammen.
Jeg mener man skal anvende vinkelskinner i overgang væg/loft ved denne type konstruktioner for at undgå de evindelige revnedannelser.

Det er kun på loftet der er krav om fuldspartling, men hvis man anvender plader med forsænkede kortkanter også, vil jeg mene fuldspartlingen bliver overflødig.
Jep, mener bare sammenlimet flade/flade gipsplade, er en god sikring af kortkanterne, specielt da de fleste malere desværre ikke anvender den rigtige spartel, men bare sandspartel i stedet for.

Af hensyn til overgang loft/væg, så spartles disse jo flere stedet i udlandet, netop for at undgå disse revne dannelser, hvor både væg og loft er med beklædt med gips, hvor man her i landet har mere tradition for bare at fuge denne overgang.

Plader med forsænkede kortkanter er efter min vurdering alt for lidt anvendt pga. den højere pris, var prisen lavere på disse, er jeg slet ikke i tvivl om de ville blive anvendt væsentligt mere, da disse plader netop gør en fuldspartling overflødig som du også skriver.

Alligevel så vælger de flest malere bare at bredspartle kortkanterne ud til 40-60 cm uden fals, som tit giver en synlig overgang, specielt på lofter hvor filten også er sparret væg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også