Maling af udhæng og gavl?

Hej herinde.

Vi står og skal male vores udhæng og gavl på et gult murstenshus og ville gerne male det i noget hvidligt farve. Vi har lige fået sat nye vinduer i hele hytten (træ/alu) som er i en lidt brækket hvid farve. Sådan meget lys fløde-agtig. Planen var derfor, at vi ville finde en farve, som matchede vinduerne, så det hele passede sammen i farve.

Problemet er så, at vi nu har fundet ud af, at vi kan spare en masse penge ved at købe malingen i helt hvid eller en anden fast farve. Altså en farve som ikke matcher 100%. Vi vil gerne købe malingen ved http://www.morsmaling.dk/ da vi har hørt det er ret god maling til prisen. Men hvis vi skal have samme farve som vinduerne, skal vi ha tonet malingen og når det ikke er deres standartfarve bliver det noget dyere.

Vi vil derfor gerne høre om der er nogen med malererfaring om, hvad vi bør gøre. Kan vi godt vælge en helt hvid selvom vinduerne er lidt brækket i farven, eller ville det være bedst at ofre pengene på den samme farve. Eller ville det i det heletaget være bedre at gøre noget helt andet. Måske er helt hvid maling ikke så godt? 

Håber nogen kan hjælpe og har gode ideer..
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb du bare den alm. hvide, træværk og vinduer behøver ikke matche 100%
Skrevet af Koludabyg på 26 maj 2014 21:07
Køb du bare den alm. hvide, træværk og vinduer behøver ikke matche 100%
Enig.

Og hvis du vil købe hos Morsmaling, som jeg også har gode erfaringer med så sørg for at få tilsendt farveprøver - de farver du ser på computeren afviger en del fra de faktiske.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kan da også selv tone den til den rigtige farve ved at købe noget toningspasta (formentligt gul og rød plus evt. sort).
Pas dog på med ikke at komme for meget i farven inden du rører rundt, for toningspasta er ret kraftige farver.

Hvis det er vigtigt, at ramme farven på vinduerne, så kan du godt få tonet træbeskyttelsen. (du kan nok finde ral koden på dine vinduer)

Jeg fik tonet noget Gori, i XL uden at betale extra for det, mener også de kan tone Pinotex...

Jeg tror nu også en "brækket" hvid er ganske fin.....

Ok, så tror jeg måske vi hopper på en af deres faste farver, da vi kan få det væsentligt billigere end noget tonet.

Vi var også generelt mest nysgerrige på, hvad I mener om at bruge en anden farve. Vi vil rigtig gerne have noget som er meget lyst, og syntes "hvidt" passer godt til de gule mursten. Om det så skal være lidt tonet er vi i tvivl om. Hvad der vil se bedst ud? 
Annonce


Udhæng og vindskede er Morsmalings faxehvid - skiftet fra rød. Det fik 2 gange så dækkede det fint.

Vindue og dør er vindues/dørfabrikantens Antikhvid - altså en anelse mere brunlig.

Til info er sternen over carporten også malet faxehvid nu

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil helt klart anbefale du får den tonet i samme farve. Det andet risikere at blive noget rod at se på. Lad være med at begynde med tone farve selv. Det kan ikke betale sig og du risikere at tone den helt forkert når du ikke har øvelsen

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvis I har købt helt nye træ/alu vinduer, har eller kan I helt sikkert få at vide, hvilken RAL farve de er malet i.
Standart hvid er RAL9010 hos ca. 99% af alle producenter af vinduer. Er det en fløde farvet hvid kan det være RAL9002. Men spørg hos dem I har købt vinduerne hos.

Jeg vil også helt klart anbefale at male i samme farve som vinduerne har!

Mvh
Michael Haahr
Malermester

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Vi har valgt den billige løsning nu, og købt hvid. Vi er nok enige med jer malermestrene om, at det optimale ville være at tone til samme farve, men da det kommer til at koste væsentligt flere penge prøver vi i første omgang med almindelig hvid. Bliver det så helt af H til, hvilket jeg dog ikke tror, så bliver må vi bide af det sure æble og købe noget tonet i samme farve.
Og forresten tak for alle de fine svar og for hjælpen. Det har absolut gjort det nemmere at træffe en beslutning :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også