Montering af LED spot i nybyggeri

Hej

Vi skal snart have en snak med vores elektriker iforb. med el i vores nybyggeri (typehus), hvor vi regner med der skal mont. ca. 35 spots.

Mit spørgsmål er om jeg selv må monter spots, hvis elektrikeren har forberedt arbejdet med hul og kabel til spots eller kan elektrikeren forlange at han skal tilslutte dem og ikke af privat person, som mig eller en elektriker ven?

De spots jeg vil indkøbe er Easy2-light 230v version 3 fra daxtor og mont. med 4w led.

Jeg vil ikke betale prisen som jeg er blevet bekendt med er kr 800.- + moms pr. spots og de spots jeg vil opsætte koster kun en brøkdel af prisen, så 800x35 til elektriker eller ca. 200x35.

Vil gerne betale time prisen for el-arbejdet ud til spots, men ikke 800.- pr. spots som jeg synes er overpris

Så kort og godt, må jeg selv monter sports, hvis kabel er trukket ud og klar gjort af en elektriker eller skal nye spots i nybyggeri mont. af en elektriker?

Er der nogle regler jeg kan henvise til, hvis elektrikeren påstår jeg ikke selv må mont. spots?

På forhånd tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej K.bagger.

Du må gerne bore ud og trække kabel hen til dine spots - du må også gerne selv montere dine spots MEN du må ikke tilslutte dem på EL nettet - dette skal en aut. elektriker gøre. når en elektriker tilslutter dem, skal han først godkende det som du har lavet, og hvis det overholder reglerne er der ingen problem.

Men problemet kan være at elektrikeren ikke tjener noget på dig, og måske ikke vil tage dig som kunde.

Man plejer at kunne lave en kompromis i form af at du bore hullerne ud og trækker kablerne - herefter montere elektrikeren spotsne, og derefter tilslutter dem på EL nettet.

Det har jeg ihvertfald selv gjort et par gange for folk.

Held og lykke.

Med Venlig Hilsen
Martin Rohr Jepsen
www.smartstrøm.dk Like os på facebook og få gode rabatter
Det er faktisk det omvendte jeg tænker på, hvor elektrikeren bore hullerne ud, trække kablerne og tilslutter til EL nettet, men jeg selv montere spotsne som jeg også selv vil indkøbe, så må jeg selv montere spotsne, når elektrikeren har lavet alt el arbejdet?

Det er helt OK elektrikeren skal tjene på det arbejde han laver, men pris for spotsne som elektrikeren kræver vil jeg ikke betale, så derfor vil jeg selv indkøbe spots og monter dem, hvis det er lovligt.
Hvis det er lavet som en fast installation, må du ikke selv gøre det, da det er autoriseret arbejde at lave og montere en ny fast installation. Du må kun udskifte eksisterende materiel.
De 800 + moms dækker de ikke også kabeltræk og hul?
Nu er det ikke ligefrem raketvidenskab, der skal bores et hul, sløjfes videre med silikonekabel fra spot til spot og så skal det hele sluttes til en loftdåse. Jeg synes også 800 kr. pr. spot lyder meget dyrt. Det tager under 15 min. at sætte sådan en spot op...

Kunne prisen evt. være inkl. safebox og tætning af dampspærre? For så begynder vi at nærme os noget der ligner 800 kr. Men så skal det også være inkl. materialer og det hele...
Det er den slags man let kommer ud for, når man bygger et typehus.
Enhver justering eller ændring koster kassen, for trikkeren, VVS'en med flere er presset i bund på prisen af typehusfirmaet, og så benytter de sig af muligheden for at tage ved, når muligheden byder sig.
Den anden ting er, at trikkeren skal stå inde for husets installationer, når han afleverer hytten, og så kan jeg da godt følge ham i, at han selv vil lave arbejdet.

Kan du ikke vente med at opsætte spotsne til I er flyttet ind i huset, så kan du gøre ca som du vil.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis