Kastanje beskæring

Et kraftig vindstød har knækket mit kastanje træ i ca. 5 meters højde, nu står den og ser mildes talt sølle ud. Den har stadig en del grene der står og stritter opad. Jeg ved at ved korrekt beskæring kan kastanjetræ få en ny krone men jeg er i tvivl om hvordan og hvornår. Skal de tilbage siddende grene skæres helt inde ved stammen eller skal de tages et stykke ude og kan jeg gøre det nu uden træet tager skade?

Vh Finn
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste tidspunkt at beskære på er tidligt om foråret, eller sen vinter om du vil.

Årsagen er at safterne ikke er begyndt at stige endnu og dermed sender den ikke en masse vand op i en gren der så mangler.

Jeg har for en del år siden skåret et birketræ ned om sommeren, og det "blødte" helt vildt fra alle snittene hele sommeren, og var dødt næste forår 

En sommer beskæring kan godt laves, men du skal dels sørge for at du ikke fjerner for meget løv, og gerne efterlade nogle stubbe som du kan skære rene til vinter. 

Hvis der er grene der er knækkede, er det selvfølgelig vigtigt at du skærer dem rene, så der ikke så let kommer råd og svamp i såret ( det gøres ved at snittet aldrig må være vandret, så der kan samles vand, men at de er skrå, så vand og "snask" kan løbe af)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis