Den højere elektricitetsvidenskab.

Jeg har solceller på min campingvogn, derfor spørgsmålet placeret i denne gruppe.

I går indkøbte jeg denne køleboks:

http://www.harald-nyborg.dk/p7843/koeleboks-mobicool-230v-12v

Den ville jeg så køre over en lignende inverter som denne:

http://www.harald-nyborg.dk/p6634/inverter-omformer-600w-12-220v

men det skal dog siges at min inverter er på 1500 w

Køleboksen er opgivet til at trække 67w på 230v.

Jeg regnede derfor med at have rigelig kapacitet, men kompressoren ville ikke køre. Den klikkede og rystede fælt og stoppede så.
Da jeg satte den til lysnettet, kørte den omgående perfekt uden kvaler.
Det undrede mig såre, men fik den tanke, at kompressoren måske kun kan forliges med ren sinus, som jeg iøvrigt ikke aner en disse om.

Til det brug har jeg så kigget på denne:

http://www.autobatterienbilliger.de/Reiner-Sinus-Wechselrichter-12V-auf-230V-1000W/2000W-Spannungswandler-Inverter

Er der nogen, som tør udtale sig om, om den så kan trække køleboksen?



Med venlig hilsen
ktm

 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nok fordi din kompressor, skal bruge en ren sinus kurve, for at køre.

Det kan de billige invertere ikke klare...

Her har de dem fra 150 w og op (der findes masse andre fabrikater) (søg på inverter 12v 230v ren sinus)

www.batterishoppen.dk/produkter/show_ren_sinus.htm

Der er 2 ting i det. En kompressor brude ikke være kræsen med sinus kurven, det er nærmere start strømmen,
Men hvorfor kører du ikke på 12 volt? Du har et kæmpe tab i en inverter.
Regn med at en 1500 watt inverter bruger 10 procent, blot ved at Være tændt, og en effektivt på måske 60 procent
Skrevet af subwoof på 23 maj 2014 20:37

Der er 2 ting i det. En kompressor brude ikke være kræsen med sinus kurven, det er nærmere start strømmen,

Men hvorfor kører du ikke på 12 volt? Du har et kæmpe tab i en inverter.

Regn med at en 1500 watt inverter bruger 10 procent, blot ved at Være tændt, og en effektivt på måske 60 procent


Den køre nok ikke med kompressoren på 12 volt...

Så er kompressoren trefaset, med startkondensator/startrelæ kræver den nok en nogenlunde ren sinus kurve..

Køleboksen er ikke videre effektiv på 12 volt, og når det er varmt i vejret kan den ikke køle min pils ordentlig ned.
Kompressoren kører lige netop ikke på 12 volt, men over et eller andet underligt element, som jeg ikke lige husker hvad hedder.
Er det varmt i vejret er det ofte også solskin, og så har jeg jo godt med strøm fra solcellerne.

Men tror I at den viste sinusomformer kan trække køleboksen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Der sker nogle ting, når man leger lokal strømforsyning. Der kan ske en faseforskydning, motorer laver en induktiv belastning, lysstofrør en kapacitiv. Det kan betyde at Watt ikke er lig Volt x Ampere men Volt x Ampere x cos phi, dvs. Volt gange Ampere gange en faseforskydning der betyder at der ikke er Volt x Ampere til rådighed men måske kun halvdelen. Derfor kan køleskabe, oliefyr o.a. brænde af når man forsøger at køre en husholdning - campingvogn - skib på en transportabel generator.
Hjalp det


mvh

 varmetossen

Annonce
Næh, egentlig ikke Klaus. Jeg er også på det område, såvel som IT, totalt blank som en statsminister.

Det der undrer mig er, at den samme inverter kan sagtens køre med et gammlt Wihrlpool 100 l skab, men altså ikke denne lille pisling.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Nu er det ikke statsministeren der er problemet, men oppositioen
Prøv at angive data for det gamle og det nye, men det kan sagtens være som at have teenage-børn. Man kan undres og iagttage men ikke drømme om påvirke


mvh

 varmetossen

Det gamle Whirlpool ved jeg ikke meget om, men den har dog en 3 stjernet frostboks, hvor det lille ikke har nogen, men skulle kunne gå ned til 12-15 minus grader.

Hvad er det for data, ud over de som jeg skrev i første indlæg, du har brug for?

Med venlig hilsen
ktm

 

Nja.
Er de begge kompressor-kølede, for nu at starte der.

mvh

 varmetossen

Jeps, det er kompressorskabe begge 2.
Den lille kan kun køre på 230V når kompressoren skal igang.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis