Den højere elektricitetsvidenskab.

Jeg har solceller på min campingvogn, derfor spørgsmålet placeret i denne gruppe.

I går indkøbte jeg denne køleboks:

http://www.harald-nyborg.dk/p7843/koeleboks-mobicool-230v-12v

Den ville jeg så køre over en lignende inverter som denne:

http://www.harald-nyborg.dk/p6634/inverter-omformer-600w-12-220v

men det skal dog siges at min inverter er på 1500 w

Køleboksen er opgivet til at trække 67w på 230v.

Jeg regnede derfor med at have rigelig kapacitet, men kompressoren ville ikke køre. Den klikkede og rystede fælt og stoppede så.
Da jeg satte den til lysnettet, kørte den omgående perfekt uden kvaler.
Det undrede mig såre, men fik den tanke, at kompressoren måske kun kan forliges med ren sinus, som jeg iøvrigt ikke aner en disse om.

Til det brug har jeg så kigget på denne:

http://www.autobatterienbilliger.de/Reiner-Sinus-Wechselrichter-12V-auf-230V-1000W/2000W-Spannungswandler-Inverter

Er der nogen, som tør udtale sig om, om den så kan trække køleboksen?



Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har solceller på min campingvogn, derfor... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Tja, det er jo ikke til at vide hvad det er for en type motor der sidder i din box, men sinus-kurveforklaringen lyder plausibel og så er der kun at rette ind efter det, altså få fa i den inverter, der simulerer fast installation bedst muligt.
Foresten hvis du bytter om på + og - ved 12 volt drift får du det mest pragtfulde varmeskab. Jeg har engang kogt nogle dåseøl og ødelagt pålægget på en ferie

mvh

 varmetossen

 Til ktm.

For nu at begynde bagfra, så tror jeg ikke at den omformer, du nævner, kan trække kompressoren i din køleboks i gang. Jeg gætter på, at det er på grund af den høje startstrøm, kompressoren kræver. Når først den er kommet i gang, er der nok ingen problemer.

Jeg har derfor kikket lidt på en anden køleboks, som jeg tror du vil få gavn af. Det er en køleboks med 12/24/230V kompressor og kan købes hos THANSEN, den er godt nok lidt dyr, men det var den jeg vil investere i, når jeg køber en køleboks.

Og prisen er små 4300:

http://www.thansen.dk/product.asp?n...1026817159 

Du skal dog nok regne med, at du skal have den tilsluttet både et batteri og dine solceller. Batteritilslutningen for at kompressoren kan komme i gang. Det skal siges, at jeg ikke har læst brugsforvirringen, så derfor mit forbehold. men den læser jeg inden, jeg køber en.

Der er også en der er billigere, som køler ned til 30 grd. under omgivelsestemperaturen.  Det er med Peltierelementer. Det er den slags som varmer øllet og pålægget op, når de bliver polvendt.
































































































































fase
Jeg har haft en der ligner den du henviser til, men den regulerede temperaturen så elendigt, at den var ubrugelig og til sidst ville den intet. Den fik jeg så tilbageleveret på garanti ved HN og fik så den nuværende + prisdifferencen.
Men du mener altså ikke at den viste sunuslader, Reiner Sinus-Wechselrichter 12V auf 230V 1000W/2000W Spannungswandler (Inverter) kan klare det heller?

Jeg har 2 x 75 amp forbrugsbatterier, som jeg lader på fra solcellerne og trækker strøm fra til inverteren.

Med venlig hilsen
ktm

 

til ktm.

Jeg tror ikke, nogen af de invertere, du har nævnt, kan bruges, af den grund at, det interne sikringskredsløb kobler ud, når udgangsstrømmen bliver for høj. Det er det, der sker i startøjeblikket for kompressoren. De sikringskredsløb, der sidder i inverterne, er utrolig hurtige, og derfor kobler de ud. Den almindelige drift er ikke noget problem.

Det var derfor jeg anbefalede de(n) modeller.


fase
Dvs. du vil fraråde mig at investere i den dyre sinus-inverter? Den er ikke bedre end min den gamle?
Så må jeg nøjes med det den kan klare på 12 V.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 24 maj 2014 13:32















Dvs. du vil fraråde mig at investere i den dyre sinus-inverter? Den er ikke bedre end min den gamle?















Så må jeg nøjes med det den kan klare på 12 V.

ja, når du spørger så præcist, vil jeg efter at have læst beskrivelsen på de tyske hjemmeside tro, at det er af samme type som den je_ns beskriver. Der nævnes at den kan tåle en overbelastning på 2 gange normalbelastningen i 2 sek. I dit tilfælde 10000 * 2 svarende til 2000 W. Det er nok lige på grænsen. Men du kunne jo vælge en større inverter f.eks. en på 1500W, så er du mere sikker. Den kan yde 3000W i 2 sek. det burde være nok til at sætte kompressoren i gang.

For at være sikker, ville jeg jo helst prøve inverteren sammen med køleboksen, men det er jo svært, når man køber på nettet. Men du kunne prøve og evt. udnytte returretten på 14 dage.
































fase
God ide!! Fabrin!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Velbekomme. Jeg forbeholder mig retten til at kopiere din opstilling, hvis du melder tilbage at det virker.

fase
Det vil jeg bestemt gøre, hvis ikke hustruen finder på en anden løsning!

Står det til mig, køber jeg denne i stedet for:
http://www.autobatterienbilliger.de/Reiner-Sinus-Wechselrichter-12V-auf-230V-1500W/3000W-Spannungswandler-Inverter

og så må jeg se.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis