Køleskab kompressor sætter i gang men står af. hjælp.

Hej forum

Jeg var vågen i går nat da det lynede meget i jylland. Lige pludselig var der et lynnedslag tæt på hvor jeg bor i Kolding, så gik relæet. Det dårlige vejr var pudsigt nok ovre 10min efter hvor jeg var ude og tænde for relæet igen.

Hurtigt lagde jeg mærke til at køleskabet sagde anderledes end den plejede, men gik i seng.

I dag køler den "overhovedet" ikke.

Her er en video jeg har lagt op på youtube så i selv kan høre med jeres egne ører hvad der sker

Det er et Gorenje køleskab, ved ikke hvor gammelt. Jeg har prøvet at lade det stå uden strøm i 10-15min, men problemet er stadig det samme.

Nogen ideer? Viceværten sagde at jeg måtte vente med hjælp til på mandag, tak for lort.

her er linket: https://www.youtube.com/watch?v=heqRg9GzZ5k#t=63
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm kunne være start relæet der er gået en tur på kopr

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Skrevet af SimonNissen på 23 maj 2014 18:54
Hej forum

Jeg var vågen i går nat da det lynede meget i jylland. Lige pludselig var der et lynnedslag tæt på hvor jeg bor i Kolding, så gik relæet. Det dårlige vejr var pudsigt nok ovre 10min efter hvor jeg var ude og tænde for relæet igen.

Hurtigt lagde jeg mærke til at køleskabet sagde anderledes end den plejede, men gik i seng.

I dag køler den "overhovedet" ikke.

Her er en video jeg har lagt op på youtube så i selv kan høre med jeres egne ører hvad der sker

Det er et Gorenje køleskab, ved ikke hvor gammelt. Jeg har prøvet at lade det stå uden strøm i 10-15min, men problemet er stadig det samme.

Nogen ideer? Viceværten sagde at jeg måtte vente med hjælp til på mandag, tak for lort.

her er linket: https://www.youtube.com/watch?v=heqRg9GzZ5k#t=63

Det er tilsyneladende en helt almindelig 1 faset motor, med startvikling

http://www.acc-motors.com/ACCDocs/907.pdf

så jeg vil også mene det mest sandsynlige er enten selve PTC'en (nutidens startrelæ eller evt. driftkondensatoren som er kortsluttet, hvis sådan en er monteret. så startviklingen får strøm hele tiden.

Derved trækker motoren for meget strøm og overstrøms sikringen afbryder efter kort tid.

Det kan også være nogle af motorviklingerne som er kortsluttet.
Man kunne afbryde PTC'en (startviklingen) lige når motoren kommer igang, og se om motoren kan køre uden at overbelastningssikringen afbryder. !! men det er Ikke GDS. arbejde hvis man ikke har lidt føling med strøm..

Er det ikke noget din forsikring dækker, når det nu kom pga. tordenvejr/lynnedslag.

Havde en hvidevarekontrollør som kiggede på den i dag, han satte stikket i og hørte den i 10 sekunder og sagde du skal have nyt køleskab, kompressoren er gået.

fik ikke rigtig nogen forklaring, men det passer mig fint da jeg selv skulle betale hvis den havde skulle haft vedligeholdelse men da det er en helt ny, så skal jeg ikke betale
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis