Udenbords manchet til penta s110 drev

Hej :-)


Er ved at renovere min bund og har i den forbindelse købt en ny manchet, som trækkes på drevet nedefra.

Spørgsmålet er så nu hvornår jeg skal lime den på ?

Regner med at køre 5 lag epoxy på , har overstået de første 3, og så køre 2.5 liter hempel underwater primer, på inden bundmalingen.

Bør jeg lime den på efter jeg har lagt epoxy på eller efter primeren ?

Epoxyen er jo 2 komponent og primeren kun en,men den bliver jo hård, så er lidt i tvivl.

Skal have selvpolerende Bundmaling på, så er overbevist om at den idet mindste skal på inden selve bundmalingen.

Forslag til limen der skal bruges er også velkomment :-)

Vh Bo
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor dog så mange lag epoxy ? Er det en træbåd ?

Der må være en ramme der holder den manchet op mod skroget, lim alene gør det ikke.

Selvfølgelig skal primeren på før bundmaling, ellers er den ikke til meget nytte. Det er jo ikke bare en farve du smøre på, men en gift der skal holde bunden fri for begroning.

Har du slebet imellem hvert lag epoxy ?


Skrevet af Håndværkeren på 22 maj 2014 07:19
<p>Hvorfor dog så mange lag epoxy ? Er det en træbåd ?</p>
<p>Der må være en ramme der holder den manchet op mod skroget, lim alene gør det ikke.</p>
<p>Selvfølgelig skal primeren på før bundmaling, ellers er den ikke til meget nytte. Det er jo ikke bare en farve du smøre på, men en gift der skal holde bunden fri for begroning.</p>
<p>Har du slebet imellem hvert lag epoxy ? </p>


Hej Jørgen :-)

Der fik jeg åbenbart ikke udtrykt mig helt tydeligt, jeg er tivivl om den skal limes på epoxyen eller på primeren, ved godt Bundmaling skal på som det sidste :-)

Glasfiber
Ang antal lag, så står der 4 til 5 lag på bøtten og på primeren står der en til to lag på epoxy som mellemstrygning inden bundmalingen , så tør jo ikke andet :-) epoxyen er fra biltema, resten fra hempel

Båden har været renset rimeligt i bund, flere steder ind til glasfiberen, da der var osmose blærer samt gamle "masse" blærer fra en dårlig udført behandling, så noget af en opbygning. Spartlede efter første lag epoxy, på epoxy bøtten står at der skal slibes inden sidste lag kommer på, så har kun slebet der hvor der lige er fløjet noget i den inden den blev tør.

Den er kun limet på, så ingen beslag

Vh Bo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville mene at når du har givet bunden 5 lag epoxy så er det nok med et lag primer. Primer påføres for at tætne glasfiberen og som grundbehandling før bundsmørelsen, men med så mange lag epoxy er jeg sikker på at du har gjort hvad der er muligt for at tætne glasfiberen. Med hensyn til manchetten så skal du slibe gummiet ru på den side hvor det skal limes, epoxyen skal også slibes ru, grunden til det er at ellers vil lim ikke kunne holde på over fladerne. Og så skal der bruges en kontakt lim, der smøres på begge dele, du må først samle når limen er håndtør, d.v.s. du skal kunne røre ved limen uden at fingrene hænger ved. Når du samler skal der trykkes ret hårdt, tag en træklods som du lægger på gummiet og slår på med en gummi hammer så du er sikker på at limen får al luft ud i samlingen. Men det kunne tænkes at der er en bedre lime metode, så jeg vil faktisk anbefale dig at kontakte værftet for at hører hvordan de har fast gjort manchetten. Jeg ville ikke stole på at limen alene kan holde !
Hej Jørgen

det prøver jeg :-)

Hvis jeg læser dit svar rigtigt, så mener du altså at jeg skal lime den på epoxyen før jeg kommer hempels underwater primer på ?

Læste lige op på at der er en der skriver at hans lokale værksted bruger sikaflex 291, men følger lige dit råd og spørger et sted direkte, sgu hellere spørge 2 gange for meget end 1 for lidt. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også