Hvad gemmer sig under loftet?

Min mand og jeg er flyttet ind i hus fra 1900 - en gård i 1 1/2 plan! I 70'erne er der blevet sat et træloft op, som bare er alt for ru, mørk og 70'agtig - jeg længes efter at hive de grimme lofter ned og finde bjælker, så vi kan få synlige bjælker med gips imellem... Manden vil gerne bare male - for hvad gemmer der sig monstro under sådan nogle trælofter? Han frygter det bliver en dyr fornøjelse - jeg er bare frygteligt nysgerrig og vil helst ikke helme... Hvad tror I?

Det sker på Møllegården!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Ned med det. Det vil være det gamle bræddeloft og bjælker der kommer tilsyne, og jeg kan ikke forestille mig det skulle koste penge til andet end maling.


mvh

 varmetossen

og oprettelse af forskalling mellem bjælker, evt ny dampspærre, gips, væv, spartel, grunder en lidt nyt el og ja maling.

men i kan da starte med at hive et bræt ned og se hvordan bjælkelaget ser ud ..
Hej.
Jo, nu ved vi jo ikke om det er enkeltlags eller med indskud, og med den årgang må man selv finde ud af det, men jeg går stadig ind for at slippe af med 70'ernes rædsler.

mvh

 varmetossen

Hej Klaus - hvad mener du med enkeltlags eller indskud?

Det sker på Møllegården!
Tak for svar dejligt, I er enige i at skidtet skal ned

Det sker på Møllegården!
Annonce
Har selv været det sammen igennem i noget af vores hus fra 1897 som også var renoveret i 70'erne. Der var sat listeloft op direkte på det gamle pudsede loft. Herimellem var der masser af pladse til musene har kunne hygge sig.
El-installationerne var også de gamle med stofledning, så der var ikke 5 min betænkningstid. Det er nu ikke så besværligt at lave loftet, men der kan dog gemme sig en elinstallation, som man bør lave om samtidig og det kan koste lidt, hvis man ikke kender en der har gået til ledninger.
Lerindskud brugte man i gamle dage til brand og lydisolering i etageadskillesen
Hej.
Indskud vil sige der er to lag brædder mellem over- og underetage og som regel fyldt op med ler som lydisoleing. Ler er et ret 'dødt' materiale.


mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også