Mekanisk udluftning ikke effektiv

I min kælder har jeg problemer med udluftning. Jeg har forsøgt at sætte en billig udsugning ( Harald Nyborg = 100m³ i timen) i den ene ende af kælderen på et 100 mm hul. I den anden ende har jeg boret huller i dør, og midtvejs er der et større hul i soklen 20 * 10 cm (lettere dækket af insektnet).

Når fugtigheden er lav udenfor, så hjælper det meget lidt eller slet ikke i kælderen. RH falder måske bare 1 % point. Åbner jeg til gengæld dørene, så går der 10 minutter og RH falder rask væk 5% (eller hvad fugtigheden nu er lavere med udenfor)

Hvordan gør jeg den mekaniske udluftning bedre?
Jeg orker ikke at åbne/lukke vinduer hele tiden.


I min kælder har jeg problemer med udluftning. Jeg... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Håndværkeren >> Jeg har jo også et hul på 10*20 cm. Det kan godt være jeg lige skulle prøve min DUKA PRO 230 som jeg lige har købt til badeværelset.
Orla Nautrup >> Kælderen er 70-80 kvm2 med flere rum. Alle døre står åben. Jeg måler fugtigheden i det største rum (på en indervæg) hvor der suges luft ud. Lige nu med den fugtige varme sommerluft ligger RH på 75 %. Når jeg lufter ud ved at åbne døre og vinduer på det rigtige tidspunkt kommer jeg nemt under 70 %. Men bare ikke, hvis jeg lader ventilatoren gøre arbejdet.
Klaus Lundstedt >> nå ja, jeg har prøvet at blæse luft ind. Faktisk med en hjemmelavet solfanger (180 * 80 cm). Det pustede op til 50 grader varm luft ind i kælderen (ca. fra15:00 - 19:00), men heller ikke her kunne jeg måle nogen mærkbar ændring på RH. Så den er afmonteret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis