Plæneklipper motor sidder fast

Hej.
Jeg har lige fået min første plæneklipper. En næsten ny maskine fra sidste pr som kun har været brugt 4 gange sidste år. Den kunne ikke starte så skiftede tændrør, benzin, olie og luftfilter. Men hjalp ikke... Så hældte jeg lidt benzin direkte i karburatoren og så kørte den i 5 sekunder, hvorefter den stoppede igen.
Jeg tænkte det var noget med benzintilførelsen så og begyndte at rense bunden i karburatoren.

Da jeg så ville prøve igen kan jeg kun trække ca. 20 cm i snoren. Jeg har haft topdækslet af og tjekket snoren og den kører fint. Selve kniven under den kan jeg kun skubbe 10 cm ca.
Det virker som om motoren har sat sig fast?
Nogen der ved hvad jeg kan gør?

Mvh Morten
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Ud med tændrøret igen og deaktiver bremsen, altså bind bøjlen fast til håndtaget.
På min sidder der altid en kabelstrip lige til at køre op over håndtaget og holde bøjlen.
Hvis den så ikke kører frit er der interne problemer i motoren.
Og denne anordning må må KUN bruges når tændrøret er ude eller man ikke skal i nærheden af kniven!!!!

mvh

 varmetossen

Hej.
Nok kun hvis du kender en der har håndelag til det. Der går ikke mange værkstedstimer på en ny simpel klipper, så alt efter værdien af maskinen.
Haynes har en bog om småmotorer op til 5,5 HK hvis du har mod på det.

mvh

 varmetossen

Hej Morten
Har du haft maskinen tippet (vendt over på en af siderne)  ????
så er der muligvis løbet benzin eller olie ind i motoren - ud med tændrør og prøv så om du kan dreje kniven enten med startsnoren eller ved at dreje direkte på kniven.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hvis der er løbet benzin ind i motoren, så skal olien skiftes inden du bruger maskinen igen. Den gamle olie har ingen smørreevne, hvis den er blandet op med benzin.
Hvis det er iloe, der er løbet ind i cylinderen, så skal der toppes op inden brug.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Hej. Jeg har via nettet netop købt en ny Gudenå cylinderklipper. Efter udpakning og samling, skulle jeg påfylde olie. Jeg tippede klipperen, så jeg kunne hælde olien lodret ned i oliepåfyldningsstudsen. Til min store overraskelse kunne den tage rigtig meget olie !!! -Da jeg tippede maskinen tilbage i vandret, løb der 2-3 syltetøjsglas olie ud igen, inden oliestanden stabiliserede sig, til det formentlig korrekte niveau. Da jeg efterfølgende hældte benzin på og ville starte, kunne jeg kun lige hive startsnoren ud til, hvor den begynder at tage fat. Herfra var den urokkelig. Så jeg har slet ikke haft gang i min nye maskine endnu. Er der nogen, der har en ide om, hvad der kan være galt ?? -Har motoren taget skade af de 2-3 syltetøjsglas for meget olie, der har været hældt på ?? -Olien kom ikke ud nogen steder, så den må jo have været rundt i hulrummene i motoren ?? Kan det være skyld i, at jeg ikke kan få lov at hive i startsnoren ??
Hvis alt andet svigter så læs instruktions bogen.   Tøm al olien af igen, læs hvor meget olie der skal på motoren,påfyld den rigtige mængde olie.
Hej
Der er helt sikkert trængt olie ind i cylinderen fordi du har haft tippet maskinen
(gør aldrig det undtaget på den måde så krumtaphuset er nederst)
så det skal du have tømt ud - afmonter tændrøret og drej forsigtigt motoren indtil stemplet er i top og prøv så med en passende slange om der kan suges mere olie ud - ellers monter tændrøret igen (hvis det ikke er sølet ind i olie) og prøv så om du nu kan starte motoren !
Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Tak for dit gode råd. Jeg havde ikke mod på at gøre det selv, så jeg allierede mig med en plæneklipperservicemand. Du havde ganske ret i, at der var olie over stemplet i cylinderen. Servicemanden afmonterede tændrøret og kørte rund med motoren, hvorved den sprøjtede olie ud i store stråler !! -Efter at have prøvet at starte den flere gange måtte han også tømme karburatoren for olie, men så lykkedes det også med en del sprutten. Nu kører den fint. Nu ved jeg i hvert til fælde, at jeg ikke skal tippe plæneklipperen næste gang, jeg skifter olie
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis