Tegning til brødmotor drevet brændekløver

Ja, hvad er det for en overskrift?
Jeg har set (se vedhæftet billede) sån en fætter ved en shelterplads, og vil gerne lave en selv. Jeg søger derfor tegninger til sån en. Er der nogen, der ligger inde med en stykliste over den? Vil gerne give en skærv for tegninger.
Folk behøver ikk at skrive, at jeg bare kan se på billedet og lave den udfra det. Jeg skal bruge tegninger. Eos=)
Pft for jeres forståelse og håber nogen kan hjælpe.
Mvh Koldborg

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mente du Rugbrøds drevet Brænde kløver

I øvrigt et flot billede

Hej.
Det lykkedes heller ikke mig at se billedet, men jeg er meget spændt efter mange års brændekløvning med og uden maskiner og en vis viden om kræfter og moment.
Ang. kræfter kan du nok yde 1/2 - 3/4 HK hvis du er i god form. Ang. moment er din vægt den eneste chance, og hænge den op på en god, lang arm.
Jeg kan ikke forestille mig et apparat der kan flække andet end stykker af arms tykkelse, altså hvad en spejderøkse kan yde.
Men prøv en tilgang til at indlægge billede. Det er derinde.


mvh

 varmetossen

Det skyldes jo nok at du ikke har set dem på you tuber, der er bla. en Svensker der har sådan et hjemmelavet kløve apparat med fjedre kontra vægt o.s.v.. Han kløver da stammer i en 40 cm. diameter.

Tvivler dog på at der findes til gængelige tegninger

Hej.
Nåh ja, det er det, jeg mener. Så er det ikke længere bare kraft x arm, og en sådan kan jeg da nok også udtænke, men har nok ikke følt behøvet stort nok.
Den nemmeste jeg har set, er et stort hjul med et øksehoved svejset på
Den ku såmend nok være hånddrevet 


mvh

 varmetossen

Der findes en "økse" der hedder  Logmatic Kileøkse, model LM 250 (google den selv) som kunne være en metode.

På shelterforeningens side kan man finde dette billede, men desværre  ingen tegninger... 



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Der findes rigtigt mange dimser der skulle kunne kløve træ, desværre er der en del af dem der ikke virker efter hensigten. Men lad nu spørgeren komme på banen

Den på billedet ligner en spindelpresser, stemplet er et firekantet rør, der køre inde i et andet.

Det ligner da et rigtig godt gør det selv projekt...

Men mon ikke en god flækøkse er nemmer at bruge ?

Så må Onkel Jørgen jo lige tegne og fortælle

Hej.
Så må jeg byde dig velkommen til at fremstille den første brugbare prototype.
Du får slet ikke moment nok i den opstilling til andet end brædeøksen stadig kan yde nemmere.
Når jeg ikke lige har en brændeflækker for hånden, binder jeg trillerne sammen så de ikke vælter, når de flækkes. (Jeg har samlet så rigeligt brænde op i min tid!).
Man bliver også træt på denne måde, men det tager ikke lang tid at flække en rm.


mvh

 varmetossen

Jeg kan se at jeg glemte at tegne ballast klodserne på, de skal sidde over fjederen.. Fjederen holder kun lige balancen, og kløvningen foregår ved at der løftes i håndtaget og trækkes hurtigt ned. På de film der er på you tube kan man se at det går væsentligt hurtigere med dette apparat end hvad enhver vil kunne klare med en stor kløvehammer eller en hydraulisk kløver for den sags skyld, det eneste der slår den er en elektrisk konisk snegl / skrue som er monteret på et gear. Her stikker man siden af stammen ind på konussen der så trækker træet ind og flækker det. I Drenge trænger til at komme mere på you tube
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis