Pumpe til regnvand?

Hej,

Jeg har fået mig en 1000L beholder til regnvand som jeg skal have gravet ned i haven samt isoleret med flamingo, så den kan klare frosten Jeg graver den godt 1.5meter ned så toppen er 500mm fra jordoverfladen.
Min plan er at have en vandpumpe til at stå i den opvarmet garage, som kan suge vandet nede fra beholderen. Der skal være en tænd/sluk kontakt udenfor, så jeg nemt kan tappe regnvandet lige ved siden af. Udtaget til vandet afmonterer jeg om vinteren op propper til, så der ikke kommer frost ind til pumpen.
Har i nogen erfaring i hvilken pumpe der vil være best til formålet? Jeg vil gerne kunne smide en haveslange på den, så vandet kan bruges i køkkenhaven, bilvask mm. Behøver ikke være en pumpe med samme effekt som vandhanen. I de tilfælde hvor det er nødvendigt anvender jeg blot den almindelige hane.


Nogen erfaring med ligende projekt samt pumpe typer vil værdsættes.

Mvh. Kim
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tjah et godt bud vill være at skrive pumpe til regnvand i google.com så kommer der f.eks denne frem
http://billigmaskiner.dk/al-ko-dykpumper-153/alko-pumpe-rain-2500-p330

Det er korrekt. Dog er linket til en pumpe der skal ned i beholderen. Jeg søger en vandværkspumpe/vandpumpe som kan anvendes oppe og nogle med erfaring i en model/modeller som er gode. Måske nogle der har denne løsning og har nogle erfaringer. At finde en pumpe er nemt, men det ville da være godt med lidt sparring inden man får købt en for dyr eller billig løsning. Det er lidt tanken med min tråd.
Bare for at være nysgerrig, men hvorfor skal pumpen partout sidde oppe i det fri, ved den pumpe jeg henvist til som skal sidde mede i beholderen, er ledningen jo 10 m lang og så kan den jo stadig tænde og slukke på en kontakt oppe i det fri....
Det er for at undgå at pumpen fryser hvis der skulle komme en slem frost. Endvidere kan jeg godt lide at kunne komme til pumpen hvis nødvendigt, samt at taphanen ikke vil være hensigtsmæssigt placeret lige over beholderen for mig. Den pumpe fra harald ser fin nok ud. Det er noget i den stil jeg leder efter. Takker
Annonce
Lidt indspark til projektet nu du gerne vil nedgrave den...

- Tænk grundigt over dimensioneringen og materialevalget af dit låg på toppen + bæreevnen af dine vægge til dette låg, en halv meter jord og hvad der nu går/løber/parkerer/hopper ovenpå vejer en del mere end hvad en plade i eps kan bære

- Sand -og bladfangsbrønd

- Overløb til faskine

Du skriver at du vil bruge vandet til bla køkkenhave - du bør så være opmærksom på problematikken omkring den uundgåelige forurening af vandet af colibakterier fra fugleklatter og alger fra tag og tagrende. Typen af tagbeklædning kan også have indflydelse - eg partikler fra tagpap.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

stop nu det reklamegøjl...... for din egen webbutik

Jeg kan åbenbart ikke rette i mit opslag...men det var nu for at vise et eksempel på en trykstyret pumpe og det er helt rigtigt at det bl.a. er det vi lever af, men der findes jo mange forskellige versioner.


Regnvand er en ressource, ikke et problem.

http://www.regnvandstanken.dk

HEj


Hvis du graver tanken ned, så behøver du vel ikke at isolere den. En tank vil ikke kunne fryse hvis du graver den så langt ned som 1,5 meter. 


Mvh Jan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis