Køb af første sejlbåd (25-27 fod)

Hej Alle

Jeg går med en del tanker for tiden, da jeg gerne vil være bådejer og håber derfor, at jeg herinde kan få svar på et par spørgsmål. Jeg har sejlet i mindre kølbåde for en del år siden og ligeledes taget duelighedsbevis, men jeg har aldrig haft min egen båd.

Mine tanker går på en båd i størrelsesordenen 25-27 fod og med 3-4 sovepladser. Den skal være let at sejle og vedligeholde. Budgettet er max. 75.000.

Jeg vil derfor gerne høre jer herinde om i har nogle forslag til en mulig båd? Selv har jeg overvejet både en IF'er og en Polaris Drabant (nogen der har erfaringer med dem?)

En sidste ting: Jeg ved praktisk talt intet om motorer og vil derfor høre jer om det så er bedst at gå efter en båd med påhængsmotor eller med indenbordsmotor (fordele og ulemper?)

På forhånd tak for svar!
Redigér/Delete Message
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Simon kb.

Og velkommen her på LDS.

Lad mig starte med det sidste, der er nemlig som du selv er inde på både fordele og ulemper ved uden bord motorer kontra indenbords motorer. Udenbords motoren gør som regel bådtypen kan være let og altså rimeligt hurtig, den er dog ikke særlig bevendt i krap sø, og så har visse lyssky personer svært ved at holde nallerne væk fra dem. En inden bords motor er lidt sværere at stikke af med, den gør båden lidt tungere men har så store fordele ved sejlads i krap sø og som extra hjælp ved svag vind. Det er også nemmere at manøvre med en inden bords motor i havne. det er bedst med en diesel motor.

Båd typen, Tjah ! er du til den hyggelige familie sejlads skal du gå efter en lang kølet bådtype, den er også mere stabil på kursen men minusset er så at det som regel også er en tungere bådtype. Skal det være et stykke flyve pap skal du gå efter typen med finne køl !

Men inden du kommer så langt så under søg mulighederne for at få en båd plads, det kan være ret svært i visse dele af landet.

Vil du have en stabil og sikker familiebåd inden for budgettet, er Albin Vega et godt råd. Den er langkølet og stabil, har masser af plads og stuverum, indenbords motor (mange gange en nyere) og er letsejlet.

1691
Ang. Motor kan jeg kin være enig med håndværkeren.
Vil selv gå efter indborsmotor. Men det kommer også en på valg af båd.
Sejler med nogle der har en Albin express og den er nem at håntere med påhængsmotor.
I den pris du går efter kan du se på bianca 27 eller albin express.
Men ta ud og se nogle forskelige og prøv at sejle dem. Se hvad der falder i din smag.
Når du skal handle få en til at gennemgå båden. Enten en du kender eller en bådbygger. Så du ikke får et lig med hjæm.
Hej igen, tak for jeres svar!

@Håndværkeren tak for gode motorråd. Jeg kan godt se de væsentlige fordele ved en indenbordsmotor, men er det muligt, for en uden forstand på motorer (og som kun har sejlet med påhængsmotor), hurtigt at få styr på brug og vedligehold af en indenbordsmotor, eller er det en længere uddannelse ?
- Mht. at finnekøl = "et stykke flyve pap", så gør det vel en stor forskel hvis båden har en høj kølprocent eller hvad? (eks. som i en Polaris Drabant 26 med 52%)

@1691 tak for dit svar. Kan du sige lidt mere om fordele og ulemper ved en Albin Vega?

Jeg hører desuden stadigvæk gerne andre bud på bådmodeller (+ erfaringer om dem) og ydeligere ting jeg bør være opmærksom på i jagten på den rigtige båd!

Indenbords motoren er så men ikke så svær at holde og bruge, en god diesel holder i rigtigt mange år i en sejlbåd, da den jo ikke slides op som i en motor båd.

Ved vedlige holdelse holder jeg mig til skift af olie, olie filter hvis der er et. Skift af lameller i vandpumpe, resten har jeg "folk" til

Annonce
Hej
Besøg Vegaklubbens hjemmeside, så kan du få en mængde oplysninger.
www.albinvega.dk

1691

Men Simon !

Hvorfor vil du have så stor en båd, når du skriver at den skal være let at sejle og vedlige holde, ville det nok være mere seriøst at kigge efter en mindre bådtype. Og hvad sø sikker heden angår så er det dig der er den væsentlige faktor

En anden ting er at jo større båd du ligger med i andre havne jo dyrere er det at ligge der pr. døgn. Nu er jeg Pensionist og syntes at havne priserne når man kommer alene i en båd er horrible de fleste steder. En båd omkring de 20 fod kommer du lige så langt i som den store på 27 fod. Jeg har selv en Marina 75 stående i haven som jeg har sejlet en del i, det er godt nok en motor sejler med tryk på sejler. Da den sejler rimelig godt for sejl alene.

Hej Simon
Jeg har en maxi 77, med indenbordsmotor. Den har jeg haft i 7 år, og er ikke blevet træt af den endnu! Fordele, den kan nemt sejles alene, den er billig i sejl da det er en klassiker i mange eksemplarer. Den er meget rummelig både i cockpit og om læ ( 5 sovepladser) sikkerhedsmæssige er den også fin, da den er en smule underrigget, med et storsejr på kun ca 10m2, kan nærmest ikke vælte, alligevel har den klaret sig fint på kapsejlads banen gennem tiden. Der er altid plads til at klemme en maxi ind i en gæstehavn! Maxi 77 er også en rimelig billig båd. Jeg har ikke så meget negativt at sige om den, men man kan jo altid drømme om en større båd, men så er drømmen også dobbelt så dyr, spørgsmålet er om sejlglæden også bliver dobbelt så stor? Hvis du kommer til sæby kan udsagtes få en rundvisning/prøvetur. Vh Mikkel
Ang. Størelsen af båd så skal man nøje overveje hvad man vil med båden. Og hvor mange i er om bord.
Men jo støre jo svære er den også at rigge til selv. Men alt bliver også dyre. Men for midt vedkomme så er vi tit 5 ombord så skal der også være plads til dem i coppitet. Så hvis du kun sejler selv eller med 1 - 2 gaster. Men du kan få lige så meget glæde af en 20 fods båd som en på 40 fod. Vær ærlig over for dig selv med hvor meget plads du har brug for. Men også hvor meget du vil bruge i buget hvert år frem på båden.
@Håndværkeren. Du kan have ret i jeg også bør kigge efter mindre både, men som tidligere skrevet skal der helst være 3-4 sovepladser. En Junker 22 virker som en mulighed.

@mikkelb. Tak for gode råd om Maxi 77, det er også en båd jeg har kigget lidt på og det lyder som om du har gode erfaringer med den. Det kan være jeg skriver hvis jeg en dag skal til nordjylland! Tror desuden du har ret i at man bør gå efter en klassiker både mht. reparationer og videresalg.

@brandorff. Jeg er klar over at sejlglæden ikke nødvendigvis bliver større i en stor båd, men det er klart at cockpit af en hvis størrelse er en god idé.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis