Alternative terrasse bræder

Hej

Der findes 100 tråde om eksotisk træ på terrasser, men det virker som om alle går efter trykket træ (brun/grøn), lærk eller eksotisk( ipe, teak, osv).

Jeg har egenligt ikke lyst til at bruge noget af det. Og jeg er nærig. Vores terrasse bliver direkte sydvendt med masser af sol. Vi er 3km fra vandet nord for århus. Vi skal bruge ca 30-40m2. Underlaget er fliser der afvander fint så meget lidt fugt nedefra.

Trykket træ er (lidt) giftig, rådner alligevel på et tidspunkt og skal bortskaffes som (lidt) farligt affald. Holder måske 10-20år?

Lærk skulle efter sigende slå sig helt vildt og også halvdyrt. Holder 10-20år?

Eksotisk træ er problematisk ift oprindelse og transport, koster en bondegård og rådner også efter 10-30år?

Hvad med standard 2x4reglar eller 2x6? Evt med olie på? Det er bestemt ikke fordi jeg drømmer om at fjerne alger alle mine weekender, men hvis relativt ubehandlet træ holder 5 år og koster langt mindre så kan jeg nok leve med at skifte det oftere.

Er det helt hul i hovedet?

Troels
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah dit projekt er da rimeligt nok. Da træet ikke er imprægneret, har høj massetæthed eller harpiks/olie indhold - og dermed beskyttet mod råd - kunne du vel have en interesse i at fugtsikre træet, så det ikke (eller kun i begrænset omfang) opfugtes og dermed skaber grundlag for råd.

Over tid kommer det nok til at koste dig det samme som imprægneret træ, men du kan da hygge dig med at være lidt mere "oprindelig" eks. med linolie og trætjære (evt.iblandet lidt skridsand og/eller pigment, så solnedbrydningen på sydsiden reduceres).
Hej Lars. Tak for svaret.

Jeg ved ikke hvad du lægger i "oprindelig", - men jeg antager at det er positivt ment ;-).

Jeg synes bare at det kan virke omsonst at kæmpe for levetiden af træ i et klima som det danske, - det hele rådner jo alligevel.

Det er selvf et spørgsmål om smag og tro hvorvidt man synes at at trykket eller tropisk træ er løsningen på alt. Jeg tror det ikke.

Troels
Hvad med Douglas-gran..? Det holder godt - og er ok prismæssigt.. (kunne være, du kunne finde et lille lokalt savværk, der kunne save noget til dig..) På Djursland er der nogle stykker - men der er sikkert nogle tættere på dig..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Med oprindelig tænker jeg på, at både linolie og trætjære er naturprodukter og anvendt siden før vikingerne. 

Linolien er helt ugiftig, da den kommer fra hørfrø, som jo er sunde at spise har jeg hørt. Til udendørs brug skal den dog være tilsat et svampemiddel da den ellers hurtigt bliver helt sort af linoliespisende skimmelsvampe. Trætjæren kan fungere som svampemiddel (og fugtbeskytter som linolien), og den er jo derfor ikke helt ugiftig, men dog stadig et naturprodukt.
Her har de Douglas til 100-150kr/m2 og så kan man endda lave det med 200mm brede planker ( tror jeg kunne være flot).

http://www.syddjurs-savvaerk.dk/Savvrk/Prisliste.html

Troels
Annonce
Husk at jo bredere brædt jo mere vand kan ligge på brædtet i længere tid. Kernetræ opfugtes kun begrænset også når det er ubehandlet. Men splintved - også douglas - optager fugt, og særligt hvis der kan stå vand på træet i længere tid.
Så selvom du anvender douglas vil der stadig være behov for en at imødgå opfugtning hvis ikke du køber rent kernetræ. Og så er vi tilbage til dit oprindelige indlæg om sparsommelighed (på kort og/eller lang sigt)..

Lundeborg træ om douglas: "Det hvide splinttræ er ikke noget der holder særlig længe hvis det er lidt udsat, så det er vigtigt med en stor andel af kernetræ."
Hej. Tak for de gode input.

Mht "afvanding" af overfladen: hvor meget fald kan man lave på en terrasse før de føles mærkeligt?

Der bliver som sagt masser af sol på terrassen så jeg er rimelig tryg ved at det kan tørre, men selvf en fordel hvis vandet selv løber fra.

Der er kælder i huset så jeg ville under alle omstændigheder foretrække et lille fald væk fra huset.

Troels
N.B. Lars ON

Linolien er kun ugiftig når den er koldpresset, såkaldt "jomfrulinolie".

Til almindelig brug (ikke konsum), er linolie ofte varmpresset, ligesom der kan være
anvendt opløsningsmidler til udvindingen.
http://da.wikipedia.org/wiki/Linolie
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis