Fastgørelse af bundrem i celle mursten

Hej alle

Vi er ved at lave en tilbygning i træ til vores murerede garage på 5 x 5 meter. Tilbygningen bliver noget højere end den eksisterede garage så jeg skal i den forbindelse bygge træskelet oven på murene fra garagen.

Hvordan fastgør jeg bundremmen bedst muligt? Jeg havde egentlig tænkt at bore med et 6mm murbor ned til andet skifte og så sætte nogle 150mm karmskruer ned, men er i tvivl om det holder godt nok i celle mursten?

Ekstra info: I tilbygningen har jeg fået gevindstænger støbt ned som forlænges til topremmen i hjørnerne væk fra garagen.



På forhånd tak

Med venlig hilsen
Frank Sørensen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke ofre 8 mm i stedet for 6 mm.
Jeg har endnu ikke set sådanne blive hevet ud af f.eks. Lecablokke.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ellers brug noget klæbemørtel, og gevindstænger.

Bor et passende hul, og fyld op med klæbemørtel, så får du fyldt evt huller ud i cellerne op også.

Men skal du have en effektiv vind forankring , skal du have fat nede i fundamentet, eller i det mindste 5-6 skifter nede.

Ville også som je_ns anvende klæbeanker, koster ikke det store og er utroligt effektivt.
Tak for de gode svar Dvs jeg skal have fat i et betonbor på minimum 300 mm og hvor stor tyk skal den være? mine gevindstænger jeg har liggende er 12 mm.

Med venlig hilsen
Frank Sørensen

Jeg vil mene at et14 mm vil være passend...

Du skal ikke buge en borehammer, så risikere du at banke stenene løse.

Så en slagboremaskine, eller helt uden slag.

Jeg ville gå ned i 10mm gevindstænger, og så bore et 12 mm, det belaster ikke dit murværk så hårdt.

Det er vigtigt at få støvet blæst/suget op af hullerne, for at klæberen er effektiv.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis