Nye klinker i 80'er villa

Hej

Vi skal have lagt nogle nye 30x60 fliser i vores entre. Herudover skal vi have en ny facadedør og et nyt gulv-til-loft-vindue.

For at kunne planlægge fremgangsmåden og derved undgå at bo i byggerod for lang tid har jeg foretaget en "opbrydningsprøve" (se billeder)

Det eksisterende gulv består af nogle lidt "sjove" klinker der ser ud til at være lagt direkte i pudslaget. Hverken pudslaget eller klap-laget indeholder overskud af beton, idet jeg kan kradse mig igennem det med metalredskaber. Det minder mest af alt om mørtel.

Der er gulvvarme i entreen og jeg ønsker ikke at bryde gulvet op og lave nyt da jeg hverken har tid eller budget til det.

Jeg har en aftale med en god kammerat der er murer, om at han hjælper med at lave pudslag og påsætte klinker.

Mit spørgsmål er derfor: Skal jeg skrælle klinkerne af og fjerne det gamle pudslag dvs forhøjningerne på billedet, hvorefter der blot lægges et nyt pudslag på? Jeg er godt klar over at gulvet skal gøres vådt 2-3 dage inden og svummes umiddelbart før opbygning, samt at gulvvarmen skal være slukket.

Hvor lang tid går der inden man kan gå på gulvet? Hvor lang tid skal der være plastik over? Er det en stor fordel at bruge LIPS "hurtige pudslags-produkt"?

Nogen kommentarer eller andre ting jeg skal være opmærksom på? Jeg forventer først at tømreren skal sætte facadedør og vindue i umiddelbart før jeg maler færdig.

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at lægge de nye klinker ovenpå de gamle. Kræver selvfølgelig, at dine dørtrin er høje nok til det.

Dine klinker ligner røde teglværksklinker, der kan være rigtig trælse at få af, de de binder godt til underlaget og kun kan brækkes af i små stumper - selv med en elektrisk murhammer.

Ja hvis der er plads, er det en nem metode at ligge nye fliser oven på de gamle, med den rigtige fliseklæber bliver holdbarheden tilmed i top.

Ved du hvordan din gulvvarme er lavet, og hvor meget isolering der er i.

Ellers ville den ultimative måde jo være at brække hele gulvet op, grave ud, isolere til dagens standard, ny gulvarme, betonlag klinker..... 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej og tak for svar.

Der er desværre ikke plads til at lægger klinkerne ovenpå - det var ellers mit håb, men en hurtig udmåling efterlod ingen tvivl.

Jeg er godt klar over at det er bedst at brække det hele op og lave nyt - det er det jo altid, men spom jeg skriver har jeg hverken tid eller råd til det. Det er derfor en ren kosmetisk operation idet vi gerne vil gøre huset mere salgsbart (jeg har fået klinkerne gratis af en kammerat hvis firma havde dem tilovers)
Øv, der må desværre være nogle lave dørtrin i huset.

Vi har selv lagt nye klinker oven på samme klinketype som din, og der var fin plads til at der stadig er en pæn del tilbage af dørtrinene.



Så er det da bare, at komme i gang, med at banke de gamle fliser op, og så se hvor lidt du kan nøjes med at pudse op...

Når man først lige får hul, går det ofte lettere med at få fliserne af.



@henrikh29

Problemet er nok mere at entre-gulvet i forvejen er for højt i forhold til de andre rum. Jeg vil derfor ikke lægge yderligere højde på.

@Alle

Vil det sige at ovenstående fremgangsmåde er vejen frem. I så fald vil jeg kaste mig over det...

Er der nogen der kender til LIPS hurtige pudslag? LIP 235-275 mener jeg det hedder...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også