Hvilken skæreolie? Evt. hjemmelavet?

Hej.

Hvilken skæreolie skal jeg købe, eller kan man evt. lave den selv?

Det er til min 1000 watt søjleboremaskine, og indtil videre har jeg brugt enten biltemas skæreolie på spray, ellers bare sæbevand tilsat lidt mineralolie, hvor jeg så ryster den forstøversprøjte jeg bruger hver gang jeg skal påføre mere.

Jeg synes dog at sådan en biltema spray løber tør ret hurtigt, når man bruger hulsav i metal, for der skal jo køles en del, og min hjemmeblanding ved jeg ikke rigtigt hvor god er - men det sviner og klisterer en del.

Har set på komercielle skærevæsker/-olier, men de kommer for det meste i kæmpe dunke der skal blandes op, hvor man så ender op med 100 liter eller mere væske, som nok mere er beregnet til metalbåndsavsmaskiner end boring, for så meget væske får jeg aldrig brugt, og organisk skæreolie har det med at stinke efter det har stået en tid. Desuden er der ret dyrt.

Har i nogle fif eller anbefalinger?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja sådan en spray med skæreolie, får jo hurtig ben at gå på-

Til skæring af gevind, kan jeg bedst lide at bruge skæreolie eller skærepasta, især skærepastaen hænger godt fast, på værktøjet.

Hvis jeg bruger hulsave i eks. rustfrit stål, bruger jeg skærepasta, når hulsaven får en gang pasta synes jeg det virker fint.

Men ingen tvivl om at kontinuerlig tilførsel af skærevæske,  vil være det bedste.

Men det sviner jo en del, og så godt afskærmet er min boremaskine ikke.

Dog bruger jeg sommetider skærevæske , i en håndflaske hvis der er brug for en god køling.

Jeg bruger sådan en skæreolie her, den er virkelig god.

http://rtf.dk/basket.php?action=dos...erms=tekst

Og skærepastaen er denne her.

http://rtf.dk/basket.php?action=dos...erms=tekst

Her kan du købe skærevæske i 1 liter, der skal bruges 3-8%

www.hobbyogindustri.dk/skaerevaeske...15303.html

Tak for det Jens. Skærevæsken på 1 liters flaske er så desværre ikke på lager - typisk . Jeg må lede videre. Har faktisk aldrig brugt skærepasta, da jeg normalt har brugt bivoks (som jeg bruger til mit sløjdhalløj) til at tappe med, men det vil jeg da give et skud.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Alm lejefedt er glimrende til gevindskæring og wd40 er også udemærket til boring og hulsavning. Og ved store hulsave uden de storeomdrejninger ville jeg også bruge fedt hvis ikke du har andet. Personligt bruger Rocols produkter til boring og skæring. De koster, men de virker. :-) og der behøver du ikke at købe mere end 500 ml ad gangen af de forskellige olier og fedt-dåser.

Almindelig fedt, motorolie, og wd-40, kan da bruges ved gevindskæring, men det er ikke optimalt, men bestemt bedre end ingenting.

Det giver større slid på værktøjet, og risiko for brud, arbejder man i rustfast stål, er det extra vigtigt med en god skære  olie/pasta.

Måske det for tiden, meget omtalte Prolan fedt udvunden af fåreuldets lanolin, også er effektivt til gevindskæring?

www.marselisborgmarine.dk/vare/19574...ray-medium

Tak for engagementet mænd .

Jeg har såmænd brugt både wd40, majsolie og motorolie førhen, og de fungerer sådan da, specielt hvis det bare er aluminium man skal bearbejde. propos lanolin, så har jeg faktisk også brugt barbersæde og vand til at bore med, netop fordi der var lanolin i, så at det findes kommercielt er da måske værd at give et skud.

Når man skærer, eller borer med store bor/kopbor i stål, så fordampes en del af væsken, og det med at stå og indånde petroleum (fra wd40) og motorolie er ok for en enkelt gang eller to, men i de perioder hvor jeg er ivrig, så ville et velfungerende giftfrit alternativ være cool.

Så nu har jeg faktisk fulgt dit råd Jens, og bestilt den skærevæske du linkede til (100% biologisk og ikke cancerfremkaldende), samt en skæreolie og en gevindpasta. Det blev ca 300 kr inklusiv fragt for 1 liter olie, 1 liter fortyndbar skærevæske og 200 gram pasta, så nu er jeg kørende de næste lange stykke tid.
Så nu ser jeg frem til at prøve specielt pastaen - jeg er altid ved at skide en sprællemand nå jeg skal tappe M4 gevind, for det er sørme ikke særligt meget der skal gå galt, før den lille dims knækker, og man så skal brug en time på at forsøge og svejse en bolt i enden på tappen, og få nørklet den ud igen .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
Jeg kan helt klart bedre lide Rocol's produkter - giftige?? måske.. men de virker.. :-)
2mm gevind i rustfast, er jeg ikke bleg for, med Rocol RTD Compound (ikke den Clorfri!!!)... (laves så med håndtap, for følingens skyld) derover (M3-4 til M8-10) kan laves med batteriboremaskine i hånden (hvis øje/vinkelmålet er godt nok)
og nej - jeg sælger ikke Rocol / har ikke aktier i det / bruger det ganske lidt - men har lidt stående efter at have brugt det professionelt, for 10 år siden..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Thejokers
Prolan er giftfri og særdeles god til jern. Men dur ikke til rustfri eller aluminium.
Men har den fordel at når du har skåret gevindet så har du også rustbeskyttet det.

Hvis du ikke kender prolan så skulle du måske lige prøve at se denne side.
http://www.metal-supply.dk/product/view/119893/prolan_lanolin_korrosionsstop_naturprodukt#.VxvIgvmLRhE

Mvh Allan


Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hvis man gerne vil forlænge levetiden på Bor, fræser og gevindtappe. Så er prisen på skæreolie og pasta en brøkdel af hvad det ellers vil koste af tid for at slibe det op eller indkøb af nyt. Jeg har lige fået teste en ny skære olie ude på avk. gummi. Der blev boret 6 mm huller i en 10 mm syrefast rustfri med den skærevæske de til dagligt bruger. vi fik lavet 80 huller før boret var færdigt. Der efter prøvede vi med LPS Neutral skærevædske. den fik vi boret 170 huller med før boret var slidt op. Den fåes i 500 Ml flasker.

Ønsker i at vide mere, er i velkommen til at skrive eller ringe.
MVH Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Tlf 22 46 31 31
e-mail [email protected].

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Nu handler det også meget af boret når det drejer sig om rustfast stål, det skal være god kvalitet.
På mit tidligere arbejde borede vi en masse hulle i noget specielt materiale, som minder meget om rustfast.
De var 8mm tykke, men de blev stakket så der blev boret 4 stk af gangen.
Det var ø 6mm huller, vi fandt et specielt Titex bor, som vi selv sleb (på borslibemaskine)
Der blev brugt almindeligt køle vand, vi kom op på at et bor kunne bore igennem så det svarede til det havde boret 25 meter, så blev de slebne op igen. (over 3000 huller i 8mm tykt materiale.)

Ps. Har sådan et borsæt på mit nuværende arbejde, det er beregnet til rustfast stål, og er super gode og holder til det.
Men godt 1400 kr incl moms..

http://rtf.dk/basket.php?action=dosearch&q=640101&searchTerms=tekst

Vi prøver igen, i morgen --

slettet da siden  kun var for erhvervs salg

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis