Fald og skødeline

Hej :-)

Skal lige høre om der er en der kan give en newbie et kursus i at vælge tov.

Skal have skiftet de 3 reb i masten på min sunwind 26 og har lige lidt problemer med begreberne her.
Der er tovværk der bliver nævnt som værende enten skødetov eller fald tov og nogen som bliver omtalt som værende begge.

Hvad er det vi snakker om her, er det ren brudstyrke forskel eller er det også noget med elasticiteten i tovet ?

Skal lige være sikker på at jeg får valgt det rigtige, uden ligefrem at få forkøbt mig, for der er da godt nok store prisforskelle.

Info på et sted at købe dem billigt i omegnen af hundige eller evt. Kvaliteten af dem i biltema er kærkomment :-)

Vh Bo
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fald er de liner der bruges til at hejse sejlene op med, til storsejlet anvendes mest et hvor den ene del er en stålvirer og bliver nævnt som storfald, Til en 26 fods båd vil jeg anbefale dig at købe en 12 mm. line og ikke hos biltema Faldet til fokken skal have samme dimension 12 mm. begge liner skal være af typen der ikke kan strække sig.

Hvor imod skøder gerne må kunne fjedre lidt, til storskødet bruger mange en 12 mm. line og en 14 -16 mm. til fok / genua skøde, dette er dog ikke nødvendigt hvis du har spil til for / Genua, så er en 12 mm. også rigelig  

Spiler fald bør også være mindst 12 mm. spiler skøder behøver kun at være 10 mm.

Klamperne som skal holde fald bør være anbragt således at du har storfald i bagbord side og fok / genua fald i styrbord side hvor spiler faldet også bør anbringes lidt forskudt. Der er to butikker jeg har handlet tovværk med, www.hellers.dk  og www.mmc.dk  der får du høflig betjening og af mennesker der ved hvad de snakker om, det får du ialfald ikke hos Biltema.

Takker, det giver mig lidt at gå efter :-)
Er det ok at bruge en kraftig fiskesnøre til at binde i enden af de gamle, så jeg har noget at montere de nye med ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tror ikke det kan holde, brug en mure snor i stedet for.
Ok det gør jeg, takker for svar :-)
Hej
Brug dette link fra WWW.UDKIK.DK: www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=SUNWIND26&pr=1031

Her finder du alle mål og dimensioner på båden også tovværksdimensioner.

P.S. Husk at faldenes dimension skal svare til skiverne i masten -

1691
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ved nærmere eftertanke.
Du kunne da også have glæde af et kig her: www.sunwindklubben.se

1691
Takker for links, går straks igang med at nærlæse. :-)

De der skiver du omtaler, hvor ser jeg dem henne, så jeg evt kan måle dem ?

Vh Bo
De sidder som regel i toppen af masten og i bunden, dog kan storsejls skiven godt være til vire i toppen og til line i bunden.
Hmm, havde lige lid svært ved at få linket adressen til at passe, selvom jeg brugte cut and paste, så søgte lige i deres database, er det den her side og info du mener ?

Kan se at det er 8 og 10 mm de anbefaler, tror dog at min rulle sidder med noget der er kraftigere, skal have fundet nogle stumper for at sammenligne, er jo rimeligt umuligt at måle tov med en skydelære.
http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=SUNWIND26&pr=774
Dimensioner af rig og sejl
P 9,80 m
E 3,00 m
T 8,95 m
LP 4,13 m
J 2,75 m
SL 9,35 m
SMW 4,95 m
SPL 2,73 m
Vejledende dimensioner af løbende rig
Længde Diameter
Storsejlfald 25,8 m 8 mm
Fokke-/genuafald 25,8 m 8 mm
Spilerfald 25,8 m 8 mm
Fokkeskøde 7,8 m 10 mm
Genuaskøde 7,8 m 10 mm
Storskøde 19,5 m 10 mm
Gaj 17,2 m 10 mm
Cunningham-hal 3,0 m 8 mm
Kickingstrap 6,0 m 8 mm
Bomudhal 6,0 m 8 mm


Se den tabel er som båden er udstyret fra ny, men mange sejlere udskifter til tykkere liner af den grund at det er mere behageligt at arbejde med tykkere liner. Dem der er i tabellen er minimums tykkelse / brudstyrke !
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også