Fundament

Vi har en tilbygning der er lavet i 1953, som vi har renoveret tag på, med det formål at bygge en tagterrasse. Det kræver at der er et godt fundament, og iflg, tegningerne fra kommunen så er der 90 cm fundament, og i 1953 godkendte kommunen efter en inspektion byggeriet. Desværre har det vist sig at fundamentet er mere eller mindre er lagt på jorden, og opdelt fra formur og bagmur og varierer fra 50 cm til 15 cm under jorden. Det ser ud til at man har gravet en rende med lidt tilfældigt dybde og så sporatisk fyldt beton i renden. Det betyder at vi ikke kan bruge murene til også at bære tagterrasse, så de må blive understøttet på andre sokler og stolper. Nu står jeg så overfor problemet, om jeg skal understøbe ned til leret hvor en del af fundamentet er lavet til (60cm) eller jeg skal grave yderligere 30 cm ned for at få frostfri dybde. Oplagt er det at grave 90 cm ned, men der er også risikoen for at det eksisterende fundament kan skride da jorden på det resterende fundament er løs. (det er et hjørne men der er "kun" gravet 80 cm fri). Støber jeg fra leret (60cm), så er der vel en risiko for, at frost kan løfte fundamentet og skabe sætninger ? Murene er sat sig for mange år siden, og der er de rigeligt med sætningsskader (opdager man først når man fjerner tapetet).
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis