Mug og svamp- defekt tagluge

Vi har overtaget en ældre Knaus Campingvogn, men det viser sig, at taglugen ikke er tæt, efter et møde med en garage. (den var vist lidt højere end ventet! )
Hynderne er mugne, det er hvad, det er, men der gror altså små svampe ud omkring taglugen (nogen små røde (ikke ægte hussvamp) og bare blåsort mug). Det kan jo vaskes af med Rodalon, men det er symptombehandling!

Jeg vil ikke så gerne være i den, før ALT inde og ude er vasket af i Rodalon/har været en tur i vaskemaskinen- den ER støvsuget- vores nye støvsuger er med HEPA-filter.

Den har desværre stået ude uden at være i brug i en årrække- derfor skal jo næsten være lidt muggen...

Hvordan fortelt mm har det- vides ikke, vi har ikke plads til at slå det op.

Forresten: Batteribeholderen er defekt, kan man mon få en ny? Den bruger 2 x 12 v- fra 220 v. Pt kører den nu på netspænding.

Gasblussene og dito køleskab, har vi slet ikke set på endnu!
Vi skal bruge den til gæsteovernatning og i forbindelse med ombygning- så den skal bare ikke være muggen.

Der er også noget med døren: Gummilisterne, og så er den lidt hullet på indvendig side: Kan de skiftes? Og kan hullerne lappes?

Den er uden plade- da vi ikke selv skal køre den nogensteder...

Mhv
Tine


Mvh
Pinny
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Tine.

Er det dog værd at rode med, er der svamp omkring taglugen er det også svamp inde i isoleringen og det kan være både i tag og sider.

Der findes så mange ældre camping vogne rundt omkring du kan erhverve rimeligt billigt. Min Nabo har en rimeligt stor en til salg for 1000 kr. Men det bliver nok for dyrt når du skal over med færgen. Men jeg er da sikker på at du sagtens kan finde en billig brugt vogn på Fyn.

Kig Jer om efter en vogn, der ikke er fugtskadet og når i finder en, der forhåbentlig har været opbevaret under tag, så få den tætnet grundigt.
De allefleste gamle campingvogne er mere eller mindre værdiløse som følge af fugt, råd og svamp, hvis ikke de har stået tørt. Det er et uhyggelig stort arbejde at restaurere en sådan.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Jeg må desværre tilslutte mig panelet. En sådan vogn har I forhåbentlig fået en sjat penge for at fjerne, for den ville have kostet forrige ejer penge at komme af med.
Skal I alligevel i gang, skal taglugen ud, ramme og den ganze molevitten så I kan komme til at se ind hvor der er trængt fugt ind.
Tjek hjørnerne grundigt, især de forreste, Der er tit fugt når man får set ordentligt efter.
Og det hele mødes jo så nede ved gulvet, der også skal ses godt efter i kanterne,
udefra og indefra.

Tilføjelse: Det vigigste for en campingvogn og en båd er tæthed og udluftning. Det har de nordiske fabrikater styr på, og de har så også en meget tykkere isolering og fornuftig opvarmning. Prøv at besøge et par forhandlere til inpiration til løsninger.


mvh

 varmetossen

Takker for svar.

Det er desværre en gave, og vi har ikke selv bil- og vognen har nu ingen plade. (Tog den glade giver med). (Havde kig på en til salg i Assens, men så SKULLE vi altså have denne her, hvad enten vi ville eller ej!)

Jeg havde sagt på forhånd(!) at vi netop IKKE ville have noget med svamp/råd, men svigermor bedyrede, at det havde den bestemt ikke... Doooh. :-P

Men nej, den er ikke tæt i regnvejr. Ikke vildt meget, men nok til, at det ikke er godt.

Jeg er enig med Jer, men vil nok lige selv se på mulighederne omkring tætning/pletmaling med maling med svampegift, før vi helt opgiver... (Min mand er vildt glad for den, og nærmest flyttet derud allerede... B-) ). Vi har luftet ud- alt, hvad der kan vaskes og støvsuges bliver det, det der ikke kan- må skiftes.

Jeg kan godt se tegn på vandskade fortil, og lidt mug, men ikke mere end, at det formentlig vil gå væk ved god udluftning og udtørring. Det værste man kan gøre, er jo at lukke det inde.


Mvh
Pinny
Hej.
Der skal et grundigt, udvendigt check først inkl. en klatretur på taget med en fugepistol og fyld noget i alt der minder om en sprække langs af tagets kanter og hjørner og alle gennemføringer. Skal det have en chance SKAL den være tæt. Vær meget opmærkom på frontrudens gummiliste.
Og mit bud vil være at købe en ny tagluge. Det betaler sig i komforten med de gardiner, der er til at få i de nye modeller, og så er det til at lave tæt.
Køb evt. en større end den gamle og skær ud. Det giver et godt ovenlys.
I lidt moderne og større vogne er det blevet almindeligt med to tagluger.
Så bare få en fest ud af det.
God vind

mvh
(en snart gammel campist)

 varmetossen

Annonce
Hvorfor lige frontruden: Ja der er døde insekter inde i den. Kan den tages af? Gummitingesterne til at åbne virker også lidt tørre/skrøbelige. Jeg vil give dem lidt madolie.

Hvor/hvem kan save en ny tagluge ud?

Du har måske ret, men det er specifikt taglugen, som fhv ejer har popnittet nye beslag igennem "glasset"- det er utæt- Resten er okay. Måske!
Ppnitterne er utætte.
Så er der sat noget med duct tape, ovenfra men det er jo ikke vind, sol eller sådan noget- klimafast.

Mvh
Pinny
Hvis du giver dine gummi dimser madolie, er du da sikker på at der vil komme fluer. Gummi lister skal have silicone olie.
Hej.
Jeg mener stadig den gamle tagluge alligevel skal ud for at I kan se skaden.
Ang at save ud er det bare med en stiksav/bajnetsav og er hurtigt gjort.Der nok en skabelon med den nye .Jeg har da selv skiftet to tagluger i vores og det er piece of cake og lækkert når den sidder der og er tæt.
Jeg siger at forruden skal have særlig opmærksomhed da den sidder skråt og har som regel fået mere sol end bagruden, da man plejer at vende vognen sådan.

mvh

 varmetossen

Aha! Okay!

Nu ejer vi godt nok ikke en bajonetsav- men det kan man jo komme til!

Takker!

Mvh
Pinny
Frontruden er ikke skrå, men de små gardiner ved "køkkenet" har hængt soludsat- så de overlevede ikke at blive vasket- end ikke på skåne/uldprogram. Det eneste, der gjorde (i vaskepose) er fortsat jordslået...

Hos os står den S/N. Og udvendigt er den sådan set pæn nok (der er lidt algebegroning på bagenden).

Da vikke regner med at skulle bruge "køkkenfaciliteterne"- regner jeg med, at vi måske tager dem ud. Eller ihvertfald overskabene, så der bliver plads til en tæt tagluge.

Den skal ligesom ikke ud at køre mere- og selvom det er en "vintage" (Knaus Komfort 310)- er den nok ikke ligefrem et samlerobjekt. Udvendig er den pæn- indvendig er den et -70-er mareridt!

Jeg har indkøb af en lille brandslukker og en røgalarm højt på listen! Ikke fordi vi bruger gas, men jeg er utryg ved gamle ledninger....



Mvh
Pinny
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også