Kan ukrudt overleve en fræsning?

Hej.

Vi skal til at så nyt græs, hele haven bliver fræset og nyt græs bliver sået. Men er bekymret om alt den gamle ukrudt med mælkebøtter og andet utøj kan overleve det og spire på ny i den nye plæne. Kan det det og kan man evt gøre noget imod det inde?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du anlægger græsplæne skal du ikke være så bekymret for ukrudt. Det vil godt nok vælte op af jorden sammen med de små nye græsspirer men Når du begynder at slå græsset så dør langt det meste. Mælkebøtter er desværre en af de eneste der er sejlivede nok til at overleve det. Det eneste effektive middel jeg kender til mælkebøtter er at stikke den med en kniv. Stik en kniv ned langs roden og træk plante og rod op af jorden.

 

Jeg har bemærket at anlægsgartnere, starter med at give den gamle plæne roundup.

Og lader græs og ukrudt visne ned, inden de fræser og sår ny græs.

Så mon ikke det er den mest effektive måde, at få en flot plæne på?

Ifølge roundups hjemmeside skal der bruges 6 koncentrerede bøtter af 420 kr. det løber op. Og så en sprøjte oven i. Desuden skal vi så holde kattene inde i 10 dage set det ud til.
Det aktive middel i round up kan købes i 1 l koncentreret, så det giver hvad der svare til 100 liter round up, mener jeg gav 299 kr for det, kan bare ikke huske hvad det hedder. men det virker..
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 18 maj 2014 02:22
Det aktive middel i round up kan købes i 1 l koncentreret, så det giver hvad der svare til 100 liter round up, mener jeg gav 299 kr for det, kan bare ikke huske hvad det hedder. men det virker..
Det hedder Glyphosat 360

Kan købes her for kr. 250,- pr. liter + fragt. :

http://havehobby.dk/produkter/51-ukrudtsmiddel/152-glyphosat-360-ukrudtsmiddel---1-liter-roundup-koncentreret/

1 liter rækker til ca. 2.500 m2 opblandet til 50-75 liter.
2 dl opblandet i 10-15l vand rækker til ca. 500 m2.

Brugte det selv da jeg lagde min græsplæne om - i en endnu stærkere koncentration 1 : 400 - købt af en landmand. Han brugte 5 liter i en 2000 l tank.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Og FØlG det blandingsforhold!! Der skal ikke gives ekstra sjatter eller nogen ting. Føler blandingen på dunken det er mere end rigeligt.
Hvis du vil have en hurtigere virker kan du bande magnesium sulfat i samme med.
Og når du sprøjter det ud foregår det i rask gang med jævne pumpe tryk
Hilsen landmanden :-)
Hej Freak1..

Vi står og skal lave samme manøvre til efteråret, og min ide er, at fræse sidst på efteråret hvor der ikke er mere saft og kraft tilbage i tidsler og mælkebøtter.. På den måde vender jeg rødderne op til vinterens frost, som så tager de sidste rødder. Til foråret får den så en tur mere, og så bliver græsset sået.

Tippet fik jeg af vores nabo, som gjorde det samme hos deres søn for nogle år siden, og resultatet blev en fin og næsten helt ren plæne. Dog startede de med roundup 1-2 uger før den første fræsning, men det springer jeg dog over, da jeg ikke er så glad for så meget gift, og da slet ikke på samme tid Men mon ikke udtørring og frostspringning af rødder vinteren over, tager livet af det meste?


Mvh. 
Olsen

Det vil da nok hjælpe en del, men kendetegnende for ukrudt er jo at det er utrolig sejlivet.

Hvis man ikke er til gift, vil en tur med den store ukrudtsbrænder også hjælpe.

Korrekt.. Læste lige forleden, at mange bruger en brænder forkert.. Mange tror at det hele skal brændes væk, hvilket ikke er tilfældet.. I så fald kommer planten bare igen, hvorimod at hvis man kun svitser eller "blancherer" bladene, bruger planten alle kræfter på at reparere skaden, og på den måde begår planten på sin vis selvmord


Mvh. 
Olsen
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis