Montering af flere stikkontakter

I forbindelse med ombygning i køkken fik jeg brug for et par nye stikkontakter. Fra den eksisterende dåse har elektrikeren trukket nye kabler og etableret to nye stikdåser. Nu har jeg fået muret dåserne ind og skal have sat stikkontakterne på.
Der er som sagt i alt tre dåser.
Der er fire gange to ledninger i hver af de to første stikdåser. Dvs. 2 sorte, 2 blå, 2 brune samt 2 gul/grønne jord.
I de to stikdåser skal der sættes en enkelt stikkontakt med afbryder på.

Jeg har prøvet med to brune i rød klemme, to blå i blå klemme + jord i nederste klemme i de første to stikkontakter, som ses på øverste billede. Det giver også strøm til alle tre stikkontakter, men ikke til loftslyset i den sidste.
I den sidste stikdåse er der kun én af hver farve ledning. I den stikdåse er der både en stikkontakt med afbryder samt afbryder til loftlyset. Den havde elektrikeren monteret, som det ses på nederste billede.
Er der nogen der kan hjælpe, så jeg også får loftslyset til at virke?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som det er sat op, ser det ud som om den sorte er til lyset, så for at kunne tænde det, skal der være både en sort, og en brun ledning, i dåsen for at kunne lave en kontakt til lyset.

Som jeg ser det:

Blå er nul

Brun er fase

Sort er mellemledningen til lampen. (som skal tilsluttes den brune, for at få lys i lampen

Gul/grøn er jorledningen

Undskyld, men jeg er ikke helt med, så hellere spørge en gang for meget end for lidt :-)
Som det er nu, bruges de sorte ledninger ikke i de to første stikkontakter. De ligger i dåsen med en enkelt samlemuffe for enden, som det kan anes på første billede. Skal de forbindes til stikkontakterne? Og i så fald i stedet for hvad? Pt er der jo to brune og to blå i. Skal en af dem skiftes ud med sort?
I den sidste stikkontakt med afbryder til loftlyset er der en sort og to brune ( den ene mellemledningen til den nederste stikkontakt)
Nej de sorte skal ikke forbindes til stikkontakterne, men skal forbindes sammen i de to dåse, hvor der kun er en stikkontakt.

fase
Mange tak for hjælpen. Jeg var i tvivl om, hvorvidt jeg havde forbundet det korrekt, men da I sagde god for det, så jeg konkluderede til sidst, at det måtte være den gamle stikkontakt med afbryder til loftlyset, den var gal med - og ganske rigtigt, da den blev udskiftet, fik jeg lys i loftet. Så tak for I ville hjælpe med at være fejlfindere :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis