Elektrodesvejser hvor stor eller lille

Hej

Jeg mangler indimellem en svejser, der har jeg kigget på elektrodesvejser, for de fylder ikke ret meget og det er ikke tit jeg skal bruge den, men hvor stor skal den være jeg har kigget på Kemppi eller Migatronic  de små der er til og bære men de er jo på effekt 140-160 Amp og køre på 230V og det tiltaler mig hvis jeg skal bruge den et andet sted i værkstedet. Men hvor meget kan de, det jeg har brug for hvis der er noget på en bil eller nogen rør der skal laves til et stativ, eller lidt gelænder eller hvis der er noget der gået løs på noget værktøj (brændekløver, sækkevogn)

Jeg kan godt svejse til husbehov og tidligere har jeg bare taget det med på arbejde og gjord det der, men jeg har ingen forstand på maskinerne. Men jeg mangler så jeg lige kan lave lidt der hjemme. Hvis det er rustfri er de så store nok til det?


J.A.
Det løser vi....
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Den vil række fint til hjemmesvejsningen. Så kan du bruge 2,5 mm pinde de kan binde det meste sammen.
Har selv et 50 år gammelt Samson-værk, godt nok 400V, der går op til 220Amp. men der har jeg aldrig været oppe.


mvh

 varmetossen

140 ampere er nok til en 3.25 mm elektrode...

Hvis du holder dig til Kemppi eller Migatronic , får du en rigtig god svejser.

Og de kan skrues langt ned i strøm, det er en fordel hvis du skal svejs i tynde materialer.

Især hvis du har nogle 1.5 - 2.00 mm elektrode.

Du kan sagtens svejse med rustfri elektroder..

Jeg har nogle 2.00 mm elektoder til rustfri, så kan jeg til nød svejse i 1mm plade,  1.5 mm plade gå det fint.

ESAB har nogle elektroder til rustfri, som er fantastisk nemme at svejse med, faktisk nemmere end dem til sort jern.

De hedder Esab ok 63.30

Selv ville jeg aldrig gå under 200 amp, selvom man for det meste kører 134 amp.
Bemærk at de fleste 230 volts maskiner kræver en 13 amp sikring, og de helt billige en 16 amp.
En migatronic er et sikkert valg.

Selv har jeg en gammel livs farlig ægge svejser. Fantastisk svejser. Lidt farlig når nu svejse kabler er lidt hullerne hist og her, og man svejser på fugtige steder.
Og så har jeg en kuffert svejser, makita mener jeg.. Jaja den svejser da, men det ikke at sammenligne med ægget. Den er meget følsom overfor forlængerledninger, især i de gamle bygninger hvor kablerne i forvejen ikke er for svære. Her er det nødvendigt at finde et kraft stik og kable den til, med et adapter stik.

Jeg har også et gammelt Esab æg, det er en fantastisk svejse

Jeg har overvejet at bygge et sikkerhedsrelæ på, det burde være ret enkelt...

Tja man nummer jo bare få nogle ordentlige kabler til den.
Den anden dag var vi ved at sætte en låge op inde ved kreaturer. Stellen hænger på lågen, plussen på spalterne, våde.
Jeg ville sætte stangen i lågen, og som man mindst venter det får man et ordentligt rap i begge arme, men ns man holder godt fast i lågen :-) så må man jo dippe over og tage stillet til svejseren.

Desuden en fantastisk maskine til at tø rør op med, "skærebrænde" huller i selv meget tyk jern osv.. Kan ikke overbelastet den brummer blot lidt ekstra :-)
Annonce
Kemppi svejseren er bedst.. Har brugt begge 2 en del, og kemppi'en har en mere stabil lysbue, især hvis du bruger generator eller meget lang 220v kabel hen til svejseren.
Jeg havde købt kemppi'en uden tvivl.
Der kan du svejse med de helt små elektroder og op til en 3,25 basisk elektrode, fx en spezial.. Rustfrie elektroder 316L og LV (til faldende svejsning) er heller ikke noget problem..
Jeg havde kemppi'en i firmabilen

De bedste hilsner Emil 
Jeg kan høre flertallet her mener at en ¨lille¨ svejser er stor nok til mit forbrug og generelt en all round maskine. Så det er det jeg vil prøve og gå efter, jeg køber nok igennem arbejdet, hvis jeg ikke lige falder over et lidt brugt. Tak for svarene..

J.A.
Det løser vi....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis