Gule veste og cykelhjelme

Så vidt jeg ved, er cyklistforbundet tilhænger af cykelhjelme og modstander af iøjnefaldende veste. Forstår nogen af jer den dybere mening dermed? Thi argumentet mod vestene (hellere sikrere forhold for cyklister) kan også bruges mod hjelme, sikkerhedsseler og faldskærme. Og måske også mod sygesikring og brandforsikring. Eller hvad?
Så vidt jeg ved, er cyklistforbundet tilhænger af... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg husker, så var cyklistforbundets begrundelse, at det var bedre at sikre bedre forhold for cyklister.
Med hensyn til det forhold, at bilisterne vænner sig til skrigfarvede veste, så kan det samme argument også bruges mod kørelys. Hvis man kan vænne sig til det ene, så kan man vel også vænne sig til det andet.

Ja den med køre lys er jo også et af de mere skøre lovforslag der blev gennem ført, det eneste punkt hvormed jeg kan sige at det ville være fornuftigt er motor cykler, men så skulle det samtidig gøres ulovligt at køretøjer der køre under 50 kmt. ikke må have kørelys ! Det ville bla. betyde at mange bilister ikke bare kører ud for an os der køre mc. fordi de tror det er en knallert 30 eller 45.

Jeg har efter hånden været ude for mange der bare kører ud for an mig, så jeg er nød til at bremse meget hårdt ned.

Hej.
Nu er der stor forskel på by og land.
Her oplever vi ikke en vrimmel - eller sjældent ihvertfald - men vi ser tit helt mørke fodgængere uden så meget som en refleks og det er ubehageligt.
Det burde straffes med bøde at blive antruffet efter solnedgang på biveje og landeveje uden at bære reflekser eller vest.


mvh

 varmetossen

Håndværker, du bør ikke se bort fra den mulighed, at nogle bilister kører ud foran dig, fordi de regner med, at du er klog nok til at holde tilbage for dem.
Skrevet af koba på 18 maj 2014 09:40

Håndværker, du bør ikke se bort fra den mulighed, at nogle bilister kører ud foran dig, fordi de regner med, at du er klog nok til at holde tilbage for dem.
Du mener altså at det er helt i orden at ignorere sin ubetingede vige pligt ?



Annonce
Nej, hvordan kan du dog komme til den fortolkning. Men det mener nogle bilister. Måske er der en tendens til, at jo større bil, de kører i, des mere mener de det. Og mest, hvis den, som de skal holde tilbage for, er en cyklist, og de selv kører i en lastbil. Hvordan ellers forklare, at jeg og bilisten ser hinanden i øjnene, hvorefter bilisten kører ud foran mig? Jeg stoler som udgangspunkt ikke på, at bilisterne overholder deres ubetingede vigepligt. Det er en af grundene til, at jeg er blevet så gammel, som jeg er.
Herude på landet har cyklisterne heldigvis både lygter, reflekser og gule veste på, for her er der sparet på al vejbelysning, cykelsti og hvad I ellers har af luksusting inde i de større byer.

Om vinteren vil jeg mene at det er livsfarligt at bevæge sig udenfor på cykel, selv med ovenstående tiltag. For bilisterne kører rundt med hovedet under armen og hjernen travlt beskæftiget med telefon, makeup, mad,smøger, samtale med børnene på bagsædet og 700 andre ting.

PS: Jeg er selv bilist og ville ønske at der blev vist mere hensyn og omtanke fra begge parters side.

Hvad er gammel Koba ?

Selvom jeg nu er nået de 63 syntes jeg stadig at sindet er ungt, kroppen er ofte krop umulig

Det er lykkedes mig at blive 67. Og ikke ret meget er, som det var en gang. Imidlertid er der håb forude. Thi ikke kun ungdommen er et forbigående fænomen. Det er alderdommen også.
Nåeh ja det var dengang man kunne efter lade sin cykel uden for en butik, uden at skulle låse den fast  til en lygte pæl. Selv lygte pælene er forsvundet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis