Hjælp til ujævn græsplæne :-(

Hej

For 3 år siden lavede vi hele vores have om og anlagde en ny græsplæne på ca 800m2, vi havde lejet en stennedlægningsfræser og fik haven fræst godt og planeret den fint (syntes vi selv) vi såede og det kom fint op men jeg er ikke tilfreds med den, hvis jeg går på den er den meget ujævn, har prøvet at tromle den med sådan en tromle man kan fylde vand i og har også prøvet en tungere beton tromle til efter havetraktoren men syntes ikke den bliver jævn af det, der er stadig mange ujævnheder rundt omkring har tænkt på at give det noget jord ovenpå men hvordan får jeg det jævnt ud over det hele så det bliver en fin plan plæne, lidt ligesom en fodboldbane :-)
Har tænkt på om man kunne vende en europalle på hovedet og smide en masse jord ovenpå og så slæbe den rundt i haven og så håbe at der falder mest jord af i de små huller og ujævnheder der er rundt omkring eller har i et godt forslag?
Det skal lige siges at man ikke kan se at den er ujævn når man står og kigger på den men det mærker man nemt når man går på den.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en tidligere nabo til mig, fræsede og planerede som en taresse, med vatterpas, jeg syntes han var vanvittig, men hans plæne var jævn som greenen på en golfbane. Tænkte selv på din løsning, med at trække jord af, for at få den jævn, prøv jeg tror det vil virke, måske skal du bygge en stor trekant, som du kan lægge lidt vægt på, som du så kan trække rundt og på den måde få den jævn. Lad os høre hvad du finder ud af.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Ville bruge jord, hjulbør, skovl og rive til at fylde ujævnhederne op. Tror ikke du kan styre det andet, men det ville da være nemt hvis ........  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej !
Ideen med en europa palle virker ganske fortrintligt ,men der skal dog køres noget jord på først og jævnes nogenlunde ud med en rive

Har selv gjort det på 2 større jord stykker , spænd pallen efter havetraktoren med et par fliser/sten på og kør i cirkler,mit eget projekt blev rigtigt godt
Har endvidere lavet det hos en tidligere kunde inden der blev lagt rulle græs ovenpå ,og det står snurre lige

God arbejdslyst

Tim  
 
Vi giver haven en tur med en mindre vejtromle hvert år ved påske, det virker utroligt godt til at tage små ujævnheder.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Køb en kubikmeter støbesand eller 2 og fordel det i et jævnt lag på græsplænen.

Sørg for det er jævnt og giv det så en tur med en tromle.

Det  "gemmer" næsten græplænen - men den kommer fint op igennem igen og du har en jævn plæne

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Sæt knivene helt i bund på slåmaskinen. Så napper de lige "toppene" på græsplænen.
Men ellers jævner tingene sig meget hen ad vejen. Selv dybe hjulspor fortager sig med tiden

Med venlig hilsen
ktm

 

Vi planerede med en palle. To store teenagere som heste og rundt og rundt i timevis! Pallen virker som en høvl samtidig med at den fordeler jorden. Derefter lå jordstykket hen nogle måneder, mens vi brugte energien på noget andet. Det viste sig at være godt, for jorden satte sig, så man kunne se ujævnhederne. Så tog vi endnu en tur med lidt ekstra sand+jord og pallen, før vi såede græs. Den står flot og jævn nu.

Din plæne har også sat sig godt, så jeg ville mene du skal sprede sandet jord (det fordeler sig nemmere når der er godt med sand i) og planere det med palle. Så fylder du ujævnhederne. Klip det så lavt du kan før du går i gang.

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis