Gamle SBI krav - gulv, vådrum

Jeg har prøvet tidliger at få svar på nedenstående, uden held, så jeg prøver lige igen

Fugerne i gulvet i vores bruserum på første sal, trængte til en udskiftning. De var begyndt at smuldre og sprække, og jeg kunne se at der blev ved med at sive vand ud af fugerne selv når gulvet var blevet tørret, hvilket indikeredere at der stod vand under fliserne .
Jeg opdagede under udskiftning af fugerne, at fliserne ikke er opsat med fuldklæbning. Det ser ud til, at der under hver flise er sat 4-5 "klatter" fliseklæber, hvorefter fliserne er lagt ned. Dette resulterede i at fliserne blev "løse" da fugerne var fjernet og nogle af dem revnede.

Hele første salen er selvbyg (den tidligere ejer  ) og i de papirer vi har overtaget står at gulvet i baderummet er udført efter SBI - anvisning 109, 3. rev udgave.

Det jeg vil høre, er, om det er lovligt at lægge fliser (på gulv) uden fuldklæbning, i henhold til SBI 109, 3 - anvisningen, eller om det slet ikke er nævnt heri, hvordan et gulv skal opbygges.
Vi har, som så mange andre, en ejerskifte forsikring, så det kan være den skal tages i brug.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Her er et link til den gamle vådrumsudgave http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action?pdf.id=1217.

kig på side 43-44, her står der lidt om lægning af flise gulve " uelastiske gulvbelægninger,.

- det kunne tyde på at den tidligere ejer er sluppet lidt let omkring det.

Nu beskriver du ikke din gulvopbygn., om opbygningen er lagt på de eksisterende bjælker eller om der er støbt betondæk. Men det du skal være særlig opmærksom er om der er udført en tæt membran. Det vil du kun kunne se såfremt du laver et destruktivt indgreb.
Jeg prøver lige igen, da det var den forkerte anvisning jeg henviste til.

Det er desværre ikke udg, 3 .. men der står lidt om lægning af fliser.

SBI 109, er lidt mere forenklet se link:http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=E750DF05F209A74712103857B37B7203?pdf.id=1210

På side 8-11 beskrives de krav der skal være opfyldt. 

Gulvet ligger på det eksisterende bjælkelag. 22mm vandfast krydsfinér, PVC dug og fliser. Det er hvad der er angivet på de medfølgende tegninger.
Jeg synes ikke, at du skriver noget om, hvornår projektet er udført.

Da jeg lavede tilsvarende projekter i mit hus i 1996/1998 var der klart beskrevet fremgangsmåde, der er noget anderledes end det du beskriver.
Jeg er ret sikker på, hvis det der beskrives skal tages bogstaveligt, så er årsagen til de smuldrede fuger, at konstruktionen er alt for svag.
Jeg har først 28mm gulvplanker, dernæst ca 18-20 mm støbeplader og 15-17 mm fibergips, skruet sammen, lag for lag, med en allerhelvedes masse skruer til en uendelig meget stiv konstruktion. Dernæst 2K fugemasse for en formue, og så fuldklæbede fliser, altså flisklæb udlagt med tandspartel. Der er ikke den mindste antydning af nedbrudte fuger.

Jeg ville i dit sted ikke turde lægge nye fliser eller endnu værre blot omfuge uden at kende til opbygningen. Jeg har op til 110 cm mellem bjælkerne!!
Gad vide, hvad der menes med PVC-dug???

Med venlig hilsen
ktm

 


Badeværelset er på 1. sal som blev tilføjet i 1986, tegningerne som badeværelset angiveligt er bygget efter er udarbejdet af en arkitekt, men uden ret mange detaljer. Jeg har ingen idé om hvad afstanden er mellem bjælkerne

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis