valg af kompressor til sandblæsning

Hej allesammen.

hvilken kompressor skal man vælge til en sandblæsningskabine?

vil gerne kunne sandblæse glas m.m

Tomas

Tomas

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænge fuldstændigt af, hvilken sandblæser du vælger.
Hvis du vil glasblæse vil jeg anbefale, at du køber en lukket kabine, da det er noget forfærdeligt stads, hvis man ikke har en lukket dragt/kabine.

Jeg har en 5.5 hk Stenhøj kompressor med en 300 l tank.
Den trækker fint, en af de billige sandblæsekabiner.
Jeg har også en blæsepotte, med 3mm dyse, her er den virkelig på arbejde, og køre hele tiden.

Det er sådan en kabine jeg har...
mener den bruger 350-520 liter luft pr min. afhængdig af dysestørrelsen.
Så til sådan en vil jeg ikke gå under en 4 hk kompressor.
Sandblæsekabine FL-220


Skrevet af Tc1806 på 14 maj 2014 07:17

Vil sådan en også kunne bruges

http://www.harald-nyborg.dk/p6771/selekta-kompres-4hk-50l-xx414



Til din type kabine.



Ja det vil godt kunne klare, der findes forskellige dyser, man behøves jo ikke vælge den største.

Det er en ganske udmærket kompressor....



Der er flere ting end som så at tage hensyn til..

Hvor meget skal du blæse, og hvor lang tid ad gangen? Hvor stor dyse, og hvilket tryk?
Og ikke mindst, hvor rent.. Husk at bruge en rigtig god vandudskiller hvis du skal undgå fugt og dermed klumper i sandet.

Det bedste men også dyreste, ville være en lille skruekompressor med køletørrer efter, så kan du køre nonstop uden at tage hensyn til kompressoren, og køletørreren ville tage alt vand ned til et trykdukpunkt på Ca 3-5 grader.
Og holder du din beholder under 100 liter og trykket på Max 10 bar, skal du heller ikke tænke på det lovpligtige beholdereftersyn og opstillingsgodkendelse


Mvh. 
Olsen

Jeg bruger bare en almindelig vandudskiller, jeg har aldrig haft problemer, hverken med sand eller glas.

Så jeg synes at en køle tørre, er overkill til hobby brug.

Annonce
Ingen tvivl om at det er lidt overkill hvis det kun er til hobby, men som jeg skrev er det den bedste men klart også den dyreste løsning..

Det samme gælder skruekompressor frem for stempel. Skruen koster en del mere, men er bygget til at køre nonstop, hvor stempel helst skal have lige meget køre og køletid.. Men det kommer an på hvor meget og hvor længe der skal blæses.. Nu kender jeg ikke opgaverne, men hvis det kun er glas som skrevet i indlægget, så lyder det ikke som så store opgaver, og så kunne en stempel være nok

Grunden til at jeg nævner den anden løsning, er at folk mange gange ser stempelkompressor som den eneste løsning, og det bider mange i *øven.. Mange ved ikke at den ikke kan tåle længere tids drift uden stop, og når de har gjort det et halvt års tid eller måske mindre, så brækker maskinen sig, og wupti, , så er maskinen også noget billigt skrammel, og forretningen nogle fjolser, fordi de ikke dækker på garantien. Jeg har hørt sangen så mange gange, så derfor vil jeg åbne andre muligheder op, så folk køber det rigtige fra starten, og ikke bruger 1-2-3000 kroner på noget forkert..

Men Je__ns, du kan have helt ret i at løsningen med stempel og almindelig vandudskiller kan være nok, hvis vi taler små opgaver af kortere varighed Man skal selvfølgelig ikke købe mere end man har brug for, og det er heldigvis nemt at regne sig frem til


Mvh. 
Olsen

 Min gamle Stenhøj 5.5 hk tocylindrede, har nu kørt i flere timer næsten non stop, ved større sandblæsningsopgaver, det kan den fin klare.

Men en skruekompressor ville da være luksus.

Men ofte er det jo nogle store nogle, der er til salg, hvis man kikker brugt, så er 3x16 ampere nok ikke tilstrækkelig.

Det er rigtigt at der er langt imellem de små skruer, men de ses indimellem.. Men på auktioner har jeg lagt mærke til..

Og nu nævner du stenhøj 4 kW, en KA11 blok hvis jeg ikke tager fejl, og det er også en rigtig god stempel, og det er fordi den er med støbejerns blok. De nye små stempler er ret tit født med alu blok eller topstykke, og de holder desværre ikke til de samme ting som din.. Det ses også tydeligt på priserne, for en som din, fra 1979 koster stadig 2500-4000 kroner, hvor en ny maskine af andet mærke, i dag koster det samme


Mvh. 
Olsen
det bedste er i sandblæsekabine er at "sugerøret" er løs.
så kan du placere der hvor er meget sand i bunden.
og jeg har prøvet at sand blæse nogle bildele.
med en af de større sandblæse kabine med fire armhuller.
og indbygget støvsuger.! med posen bag kabinen.
med 500 liters kompressor med to "motorsæt" (stenhøj)
hvor den ene er sat til 8 bar og den anden er sat til 7.5 bar.
og køre på skift for at dele slidet. på et gang om året.
Vil denne kompressor også kunne bruges.
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykluft/Kompressorer/Kompressor-30V-50-17672/
Har nemlig lige konstateret at den anden kompressor var til 400v (380)
Og relikt i tvivl om det er til at etablere i mit hobby værksted

Ang. Hvad jeg skal blæse og hvor meget. Jeg skal blæse nogle glasfade og diverse vaser og drikkeglas i ny og næ bare sådan rent hobby mæssig.

Tomas

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis