Afløb trækker ikke ordentligt

Jeg har lige lavet nyt badeværelse ovenpå et eksisterende. Da jeg så har monteret toilettet og bruger det et par gange trækker den ikke vandet ned med det samme. Det kan faktisk tage lang tid før det trækker ned og jeg har lagt mærke til at det kommer op fra afløbet i gulvet til toilettet og af og til i brusekabinen.

Der er trukket helt nyt PVC efter reglerne, men det er koblet på noget old gammelt ler 100mm rør der kører 60cm under gulvet.

Hvad kan der være galt? kan der ligge noget i røret som blokkerer eller kan det være kolapset længere henne eventuelt?

Det skal siges at det er det sidste badeværelse i ejendommen der er blevet lavet og det kører yderst ude i huset. Det gamle toilet er ikke blevet brugt i 2-3 år sådan set inden jeg skiftede det for en måned siden.

Det har også været galt med toilet nr 2 for 1½års tid siden hvor der var galt i en måned inden det åbenbart bare gik i sig selv.

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet ligger i at du har glemt at lave udluftning på røret, de gamle jernrør var tilpas utætte til at luften kunne sive ud, de ny plast rør er 100 % tætte og der skal derfor sidde en udluftnings ventil på røret der går op og ud på taget eller i det mindste ud i det fri.
Har jeg godt nok aldrig hørt om, men Hvad vil du så mene jeg bør gøre nu?

Jeg skulle bare mene at luften har en mulighed for at kunne ud da jeg ikke har monteret vasken ude på badeværelset endnu og at der derfor kan komme ud af røret der indtil videre?

 

Jeg har en kollega der flyttede ind i et helt nyt beboelses ejendom i 4 etager, hvor hun fik den øverste lejlighed. Der var monteret sådan et udluftnings rør op gennem etagerne nede fra kloarken og der sad sådan et udluftnings rør på faldstammen i hver etage. Problemet hos hende var at røret aldrig var lavet færdig, men stoppede oppe på loftet hvor det var blevet blændet af. Det gav en dårlig luft fra ristene i hendes bad der stod og gurglede gasser ud i hendes bade værelse. Hun beklagede sig til bolig foreningen og de uden søgte så sagen og fandt det afblændede udluftnings rør oppe på loftet, der blev etableret forbindelse op til en tag ventil der var monteret men ikke tilsluttet, siden har der ikke været problemer. Hendes toilet havde også svært ved at trække igennem.

Derfor ville jeg mene at du har det samme problem, og du skal så have monteret et rør med en 45 graders udluftning på faldstammen. Den skal naturligvis vende opad og fortsætte i et rør ud i det fri

Udluftningen behøver ikke at føres ud til det fri. Der kan anvendes en vacuum ventil indendørs, og det giver ikke lugtgener.
Men det er nok ikke problemet her, da vasken ikke er tilsluttet. Lyder mere som et stoppet rør et sted. Der kunne måske også være to vandlåse, hvis der var en på det gamle rør.
Du må få kloakmesteren, som lavede det efter reglerne til at fikse problemet. Det kan ikke være rigtigt, at du skal betale ham for at lave noget, som ikke virker.
Håndværkeren:   Vasken er som sagt ikke monteret endnu, så luften kan frit stige op af det 50mm rør der kommer op af gulvet til vasken pt, så det kan vel ikke være det?

Jeg tvivler på der er en vandlås senere henne for der har jo været et toilet på same plads tidligere med en lås i.
Der er lavet en lille smule pvc som er koblet på det eksisterende som vidst er ler fra ruder kongers tid. Jeg tænker at den måske er faldet sammen længere henne?  Jeg har vedhæfter billeder af hvordan det er lavet før der blev støbt. Det hele er monteret på den del på billede 1


 

Tjek evt. om din samlebrønd er stoppet.
Men ellers er det letteste nok at få lavet en tv-inspektion at dine rør, da de nok er stoppet/faldet sammen. Så kan du få at vide præcis hvor problemet ligger, så du ikke skal bryde hele huset op.
Har tidligere selv arbejdet med tv inspektioner, men aner ikke hvad det koster? samtidigt skal der vel oftest en slamsuger ud os som koster?

Problemet er også at røret går ind under en anden del af huset som egentlig er istandsat, så skal det vel til at rykkes op

 

Har aldrig selv fået det udført, men en hurtig google-søgning siger under 1000 kr/time. Det kan være givet godt ud, hvis du kan få at vide præcis hvor problemet ligger, og hvad der kan gøres for at udbedre det.
videre info så kan jeg høre mit afløb boble ude i køkken vasken i værelset ved siden af nu her noget tid efter jeg har brugt toilettet.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis