Hvad er det?? VVS

Jeg er lidt nysgerrig.

Jeg skulle jo lige prøve at dreje på det grå håndtag for at se hvad det gjorde.

Det lyder som om der pisser vand ud for enden af røret? altså ligesom hvis man åbner for en hane.

For enden er røret er der bare et rundt "rør" der stikker op af gulvet hvor kobberrøret går ned i..

Nu er mit spørgsmål.. hvad er det liiiige det er til??

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner den overtryksventil, som jeg har siddende på fyret. Hvis trykket stiger for meget, udløses den og lader noget af vandet løbe ud i et rør, der fører til afløbet.

Hvor går røret ellers hen? Hvad er der længere oppe?

Mvh. AllanE
Ja ligner en overtryksventil..
Drej for guds skyld ikke på den, prøvede selv af ren nysgerrighed engang, var virkelig svær og få tæt igen.
Så en dag jeg alligevel snakkede med smeden spurgte jeg om det var meningen den skulle være så svær og få tæt hvor jeg bare fik og vide man ikke må røre den.
Ups.. lidt for sent jo..
Må håbe der ikke er sket noget :-)

Ja min var heldigvis blottet, altså røret så jeg kunne se der kom noget ud og så gøre noget, som jeg kan se på billedet ser det ud som om den er dækket væk, så må da ikke håbe den står og drypper med mulighed for vandskade. hehe
Ej mon ikke slangen ender op i noget afløb af en art da den jo er til og tage et muligt overtryk i dit system.
Annonce
Jeg havde problemer med mit fyr i laaaang tid, at trykket hele tiden steg. Jeg fik at vide til gaseftersyn, at jeg bare kunne dreje på ventilen, når der skulle lidt vand af. (Siden har jeg fået skiftet ekspansionsbeholderen og har ikke problemet mere).

Så der bør ikke være problemer med at røre ventilen - jeg har i hvert fald drejet løs nogle gange om ugen i et års tid (uden problemer). Hvis man ikke må bruge den, kan man vel heller ikke vide om den virker når det gælder?


Mvh. AllanE
Nej det er en kombineret tilbageløbs/overtryksventil, der sidder mellem vandværksvandet og gennemstrømnings/varmtvandsbeholderen.

Kontraventilen beskytter mod følgende:
1. I tilfælde af en utæthed i VBB kan kedelvandet ikke blandes med vandværksvandet.
2. Eventuelle bakterier i VVB ikke spredes til vandværksvandet (nok mest teori ).

Overtryksventilen beskytter mod der ikke kommer for stort et tryk i VBB, når vandet varmes op og dermed udvider sig.

Og så er det ikke engang løwn.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak det var lige sådan et svar jeg forstår og kan bruge
Skrevet af bjavle på 14 maj 2014 15:07
Tak det var lige sådan et svar jeg forstår og kan bruge
Takker.  Hjælp Allan, mangler den smiley der letter høfligt på hatten. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis