Varmeveksler til gulvvarme

Hej alle,

Vi har fjernvarme direkte koblet til vores system herhjemme. Da vi gerne vil have gulvvarme, så kræver fjernvarmeværket at vi får en varmeveksler.

Hvilken varmeveksler skal vi vælge (eller hvor stor skal den være), hvis vi ønsker kun at have den koblet til gulvvarmen? - det drejer sig om stueetagen på 70-75 kvm.

Mvh
Malik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et tillægsspørgsmål: vi har bestilt et danfoss gulvvarmesystem (shunt, manifold, masterregulator, termoakkuratorer mm.). Shunten er en Danfoss FHM-C7 kompakt shunt, link http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/FHM-Cx_VDULF401.pdf

Som jeg har forstået det, så skal shunten sidde mellem veksler og manifold. Skal der en pumpe mellem veksler og shunt, eller kan pumpen i shunten godt trække vandet rundt fra veksler til gulvvarmeslangerne?

Skal der også bestilles noget tryk-måler-ventil af en art, eller er det indbygget i shunten?

Hvad jeg også kan læse mig frem til, så skal der også en ekspantionsbeholder på systemet. Hvor stor skal den være? Er der en tommelfingerregel? Den skal kun kobles til gulvvarmesystemet.

På forhånd tak for svar
Den enkleste og billigste løsning er at lade alle kredsene kører med samme temperatur -som du lader styre af en udeføler med en varmekurveregulering. Så man du kører uden shunt mm og bare regulere på vandflow'et til veksleren.
Virker dette? Ja. På varmepumper køres uden shunt mm. Fremløbet til gulvvarmen styres og reguleres af udeføler/varmekurve.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for input

Vi ønsker dog gerne at kunne regulere de forskellige kredse.

Men er det korrekt forstået, at hvis shunten har en pumpe, så behøver man ikke en pumpe mellem veksler og shunt? - veksler og shunt kommer til at være lige ved siden af hinanden, og veksleren skal udelukkende bruges til gulvvarmesystemet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis