Overgang til 200 mm spirorør

Jeg er ikke den store gør-det-selver, så bær over med mig hvis jeg spørger dumt :-)

Jeg skal have ført et emhætteaftræk til en eksisterende taghætte. Taghætten føres gennem etageadskillelsen som et 200 mm spirorør. Nede i køkkenet skal aftrækket føres enten i et mindre spirorør eller nok snarere et fladkanalssystem (fordi det ellers bliver for synligt - det skal føres under loftet og pakkes ind i gips). Er der nogen der har et bud på hvordan jeg laver en overgang fra vandret mindre spirorør/fladkanalssystem til 200 mm lodretgående spirorør til taghætte?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej hvis du ikke vil købe en overgang der passer og går ikke ud fra du har værktøjet til at lave en selv. så må det nemmeste være at sætte to nedebunde i hvert ende på det firkantede rør og så sætte to flade påstik på. et på 200mm til aftræk og et til emhætte på ?mm

du kan også ta et kig her.
http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Bad-ventilatorer-Fladkanal.html
Jeg tror jeg skal forklare mig lidt nærmere. Som det er nu sidder der en 200 mm 90 graders bøjning og stikker ned i rummet. Samlingen sidder måske 5-10 cm oppe i etageadskillelsen og den kan ikke lige tages af. Jeg vil meget helst undgå at have det store 200 mm rør stikkende ned - selvom jeg kunne købe et reduktionsrør og koble på det. Kan man save det af der hvor det går op i etageafskillelsen? Og hvordan får jeg det så det nye koblet på?

skal det 200mm rør gå ned i en firkantet kanal? det firkantet kanal skal så helt op mod loft?
Ja umiddelbart er det optimale at føre aftrækket i en firkantet kanal (under loftet) frem til det 200 mm rør der går lodret op i etagedækket og så samle det der.

Der findes sådan nogle bøjninger hvor en vandret flad kanal føres lodret op - men kun op til 150 mm i størrelse.

Kan man evt. bare skære røret af plant med etagedækket/loftet og sætte en plade over med et hul i som man monterer fladkanalsdrejningen i?

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad den der kan?
Nu tror jeg at jeg forstod hvad det der kan. Den kunne jeg måske skrue i loftet ved røret, men det efterlader mig med et 200 mm rør i loftshøjde og hvis der så først skal et 200-125 mm reduktionsstykke på inden fladkanalen kan kobles på så kommer vi nok et godt stykke under loftshøjde?

Nogen gode bud?
hvad er målt på den fladekanal du vil bruge? den bliver jo nød til at være min 200mm
Det er Ventico Supertube - det er vist ca. 200x60mm. Hvorfor skal den være minimum 200mm?
ok så er jeg med. troede det var en i galvaniseret stål. ja så bliver det nok noget med en plade som du selv er inde på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis