Trykafbryder til vaskemaskinemotor

Hej
Er der nogen der ved, at hvad sådan en kontakt hedder, hvor man hele tiden skal trykke knappen ind for at der er strøm (til 220 volt) - dvs. når man ikke længere trykker på knappen, så afbrydes strømmen:
- hedder det en trykafbryder?
- hvor kan man købe en sådan billigt - den skal kunne trække en vaskemaskinemotor?

Jeg skal bruge den til en rebslåmaskine (det er maskine, som man bruger til at lave reb reb/tovværk med).

Jeg brugte sidst maskinen, da jeg var barn på landet i begyndelsen af 80érne - og dengang monterede vi en gammel vaskemaskine motor til at trække maskine. Motoren kører stadig fint - men dengang monterede vi ikke en afbryder - vi slukkede blot stikkontakten i stalden.

Det gik fint på landet for 30 år siden. Men i dag bor jeg i Aarhus C og vil bruge maskinen sammen med min drengs børnehave, og da man jo slår tovværk på 10-40 meter lange baner, er det for farligt ikke at have en ordentlig afbryder. 

Jeg håber, at I kan hjælpe.
Bedste hilsener og på forhånd tak
Peter
 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu vil det nok ikke være helt efter reglerne og bruge en hjemmelavet maskine i det offentelige rum. Men hvis osv., bør opstillingen være monteret med et nødstop og en start/stop afbryder. Prøv at google nødstop.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis det skal være enkelt, kan du anvende en ganske almindelig Fuga afbryder med en fjeder bag tangenten. Sådan kan holde til 10 A.
Skal det være mere "lækkert" kan du gøre som der bliver foreslået og anvende et relæ + nødstop.


Med venlig hilsen

Anders

Et nødstop låser jo i bundstilling, og skal drejes for at "komme op" igen..

Brug en kontakt at denne type, den her kan klare 5 ampere på 220 volt. men kræver en passende indbygningsboks...

Til den rørende pris på 28 kr

www.elsag.dk/trykknapper-signallamp...en-1no.htm

Et nødstop skal være trukket ud for at slutte. Når du så banker den røde knap i bund brydes forbindelsen og maskinen stopper.




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Den jeg linkede til, slutter når der trykkes op knappen, fås også så den bryder.
Hej Je_ns og Leif - det er præcis sådan en som på Jens billede jeg havde i tankerne.

Faktisk var der sådan en på den i tidernes morgen - men den pillede vi jo "selvfølgelig" af - så vi fri for at stå og trykke på knappen - sådan var det jo på landet i begyndelsen af 1980érne. Men den går vist ikke i Aarhus C i 2014 :-)

Tusind tak for hjælpen.
Peter
Hej.
Jeg har da set en sådan reberbane til showbrug der var hånddrevet. Så er du også fri for at spekulere over sikkerhedsforskrifter for el-installationer.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 14 maj 2014 09:53
Hej.
Jeg har da set en sådan reberbane til showbrug der var hånddrevet. Så er du også fri for at spekulere over sikkerhedsforskrifter for el-installationer.

mvh
Ja, i min barndom har jeg været med til og lave mange meter tre og fireslået reb af brugt selvbindergarn. Men det var den gang, da investering i en bette traktor blev regnet for unødigt frås. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis