Isolering af skur

Hej

Vi har netop købt et nybygget hus, hvortil der fulgte et uisoleret skur med. Dette vil vi dog gerne have isoleret. Jeg har ikke meget forstand på den slags, men har forsøgt at kigge lidt rundt på nettet for at finde inspiration.

Og som jeg læser det, så kunne det gøres ved først at sætte vindpap på, dernæst 95mm (flexibatts?) og til sidst nogle spånplader. Ville det gå helt galt?

Og hvordan bør man bære sig ad med loftet?

Jeg har vedhæftet et billede af skuret indvendigt.


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Cje87.

Og velkommen her på LDS.

Skal skuret opvarmes ? Ellers er der over hovedet ingen grund til at isolere det, det vil være at smide pengene ud af vinduet.

Hej, og tak

Det er ikke meningen, at der skal opvarmes. Måske med en lille el-radiator eller lignende hvis det bliver for koldt.

Der skal stå en fryser (SN-T klimaklasse, 10-43 grader), så der skulle helst ikke blive alt for koldt. Derudover har vi også ofte op til 20 rammer sodavand der helst skulle kunne stå der uden at fryse. + Nogle dyre racercykler der helst ikke skulle ruste
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Isolering holder ikke skuret frostfrit, det tager bare lidt længere tid før skuret fryser, hvis der ikke er nogen opvarmning vil det fryse.

Cykler ruster ikke af frost men af fugt, et solventilationspanel kan sørge for udluftning så de ikke ruster.

Væggene i skuret er ikke noget problem og isolere, men loftet er nok svært, sådan nogen trapezplader kommer der en masse kondens på, som nok vil dryppe ned i isoleringen, så skal der en kondensdug under, og med de rette mellemrum til udluftning er der så sikkert ikke plads til at stå oprejst derinde..

Er dine stålplader med antidryp, ofte noget "stof agtig" der er klæbet på undersiden, det ville være en kæmpe fordel hvis de var.

Hvilken højde er dine spær, det ligner 145mm kan det passe?

Siderne kan du fint beklæde med vindpap, og isolere med 95mm, og beklæde...

Skrevet af je__ns på 12 maj 2014 16:18

Er dine stålplader med antidryp, ofte noget "stof agtig" der er klæbet på undersiden, det ville være en kæmpe fordel hvis de var.

Hvilken højde er dine spær, det ligner 145mm kan det passe?

Siderne kan du fint beklæde med vindpap, og isolere med 95mm, og beklæde...


Der sidder en beklædning der føles som stof, så det må de være...

Spærene er netop 145mm... godt set Nogen foreslag til udførelsen af loftet?

Siderne kan jeg godt bare gå igang med at lave på den måde så?

Jeg læste en artikel (se link herunder), hvor der stod, at der skulle være 2 cm ved væggene fra udvendig beklædning til vindpap af hensyn til ventilering...? Er det korrekt/nødvendigt?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej og velkommen på LDS :-)

Har du overvejet at gøre det ordentligt?
Ja det betyder ekstra arbejde... Men du vil blive glad for det i længden. Og er et ret overskueligt LDS projekt.

Det bedste er at tage yder beklædningen af, og lægge den til side..... (er den skruet op er det ret enkelt med en skruemaskine af ordentlig kvalitet :-) Og grund til at investere hvis ikke den er i værktøjssamlingen).
Så kan du sætte en alm vindpap op på stolperne, det er ret enkelt.
Uden på hver stolpe sætter du så en imprægneret liste 25x50mm, så du får ventilation til bagsiden af din beklædning.
Nu kan du genopsætte yderbeklædningen igen.
Nu kan du så isolere med den mængde isolering der er plads til mellem stolperne (formodentligt 100mm), og så op men dampspærre (nogen undlader da det er et uopvarmet rum... men jeg ville sætte den op).
Og som beklædning sætter du en 15mm OSB plade op. Og når den er opsat, så ruller du en omgang billig skibslak på alle lodrette flader... Vupti har du et langt bedre skur... Nå ja du mangler lige tag isoleringen, men det er nogenlunde samme tur.. op med 125mm (eller evt 100mm) mellem spærene som fastholdes med tråd inden du opsætter dampspærren og slutter af med loftet du ønsker. Hvis du opsætter rustik, så husk der skal være plads til udvidelserne da fugtigheden vil svinge....

Helt frostfrit bliver dit skur ikke da det ser ud til der er havefliser og altså ingen isolering mod jorden....
Så skal der stå Øl og vand plus maling osv i skuret vinteren over. Så kan du med fordel anskaffe et udslidt køleskab, og gerne en butiksmodel, da de har solide hylder... Her i vil du sikkert ikke opleve frost.. og skulle det komme meget tæt på.. så sætter du en 25W gløde pære indenfor i skabet og tænder :-) Vupti er der lunt.....

MVH Njord :-)

MVH Njord
Du skal ihvertfald lige være opmærksom på at en fryser ikke må stå  et lokale der kommer under 15 + grader, Og med det beton gulv bliver det nok en temmelig dyr sag at opvarme med en el radiator
Skrevet af njord på 12 maj 2014 19:32
Hej og velkommen på LDS :-)

Har du overvejet at gøre det ordentligt?
Ja det betyder ekstra arbejde... Men du vil blive glad for det i længden. Og er et ret overskueligt LDS projekt.

Det bedste er at tage yder beklædningen af, og lægge den til side..... (er den skruet op er det ret enkelt med en skruemaskine af ordentlig kvalitet :-) Og grund til at investere hvis ikke den er i værktøjssamlingen).
Så kan du sætte en alm vindpap op på stolperne, det er ret enkelt.
Uden på hver stolpe sætter du så en imprægneret liste 25x50mm, så du får ventilation til bagsiden af din beklædning.
Nu kan du genopsætte yderbeklædningen igen.
Nu kan du så isolere med den mængde isolering der er plads til mellem stolperne (formodentligt 100mm), og så op men dampspærre (nogen undlader da det er et uopvarmet rum... men jeg ville sætte den op).
Og som beklædning sætter du en 15mm OSB plade op. Og når den er opsat, så ruller du en omgang billig skibslak på alle lodrette flader... Vupti har du et langt bedre skur... Nå ja du mangler lige tag isoleringen, men det er nogenlunde samme tur.. op med 125mm (eller evt 100mm) mellem spærene som fastholdes med tråd inden du opsætter dampspærren og slutter af med loftet du ønsker. Hvis du opsætter rustik, så husk der skal være plads til udvidelserne da fugtigheden vil svinge....

Helt frostfrit bliver dit skur ikke da det ser ud til der er havefliser og altså ingen isolering mod jorden....
Så skal der stå Øl og vand plus maling osv i skuret vinteren over. Så kan du med fordel anskaffe et udslidt køleskab, og gerne en butiksmodel, da de har solide hylder... Her i vil du sikkert ikke opleve frost.. og skulle det komme meget tæt på.. så sætter du en 25W gløde pære indenfor i skabet og tænder :-) Vupti er der lunt.....

MVH Njord :-)
Tak for det udførlige svar.... Jeg er ikke i tvivl om, at det er den rigtige løsning, men jeg tror ikke helt, at jeg tør rode mig ud i at skille det hele ad... beklædningen sidder også på med søm...  

Så hvis det skal holdes bare nogenlunde simpelt.... Er det så helt no-go med vindpap direkte på beklædningen, derefter isolering og spånplade? Eller giver det for store problemer ift. ventilering? Og hvis det gør... nogen forslag til hvordan man nemmest finder en fornuftig løsning?

Beklager de dumme spørgsmål 
Skrevet af Håndværkeren på 12 maj 2014 19:34
Du skal ihvertfald lige være opmærksom på at en fryser ikke må stå  et lokale der kommer under 15 + grader, Og med det beton gulv bliver det nok en temmelig dyr sag at opvarme med en el radiator

Der står 10+  grader i papirerne fra fryseren, men point taken

Der er dog ikke plads til en indenfor, så vi prøver at se hvad vi kan finde ud af mht. isolering og så må vi se hvor længe den kan klare sig under de forhold... 
Uden ventilering har du risikoen for råd fra bagsiden af din beklædning!
Har set det på fx have stuer osv der er lavet lidt for primitivt....

Men en mulighed er da du sætter en afstandsliste op på bagsiden af beklædningen og på den sætter en huntonitplade og så isolerer op mod denne i stedet med et lidt tyndere isoleringslag. Og ellers har samme opbygning som beskrevet ovenfor.
Husk også ventilationen mellem tagpladerne og isoleringen, det er nok endnu mere vigtigt end med siderne :-)

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også