Gelænder på denne trappe - hvordan? Råd søges

Vi bor i et hus med en trappe til 1. sal hvor den tidligere ejer tilsyneladende har fjernet gelænderet - men vi er ved at være godt trætte af at mangle det.

Da vi ikke er millionærer ville vi lige høre folks tips til hvordan man kunne etablere et godt gelænder, inden vi hiver fat i dyre håndværkere til opgaven.

På billederne kan I se hvordan trappen og dens omgivelser ser ud, håber det kan give nogle ideer

Umiddelbart havde jeg tænkt på noget med at få lavet et let buet jernrør, som jeg så skruede fast i toppen af stolpen som holder trappen i stueetagen, og derefter satte fast på de to lodrette stolper i midten og toppen af trappen. Jeg ved dog ikke hvor stabilt det kan blive?

Er der ellers andre bud, som er nogenlunde pæne og solide, og ikke koster en bondegård? På forhånd mange tak!


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et stykke 50 m. rundstok og beslag til at holde gelænderet kan du købe i et hvert bygge markede, du skal så bare forlænge den nederste stolpe så den når op og kan fast gøres i etageadskillelsen. Tror nu ikke at tidligere ejer har fjernet noget
Går ud fra du mener 50mm rundstok?

Hvad mener du med "bare forlænge" stolpen? Har du et konkret bud på hvad jeg kan sætte fast på enden af stolpen og videre op, så det mødes med rundstokken?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja det er mit tastatur der driller, der skal slås på tasterne for at den reager. Der skal stå 50 mm. 

Der er to løsnings modeller, den helt rigtige og den billige !

Den billige: du køber et stykke halvtømmer der svare til stolpens tykkelse, den spænder du på siden af stolpen og op så den kan fastgøres til etage adskillelsen.

Den helt rigtige: der skal du have en bjælke der har samme dimension som den nuværende, den kan du nok ikke købe på målene, men skal høvle den ned til en passende størrelse, og så skal den skares sammen med den nederste. Det er noget der kræver meget stor nøjagtighed. Den skal lige ledes fortsætte op og fastgøres til etage adskillelsen !

Tak for svar! Jeg havde egentlig tænkt mig at den første stolpe IKKE skulle gå helt op til loftet, da det ikke vil være super pænt at trappen bliver til et "bur", og desuden bliver det også bøvlet at få senge, skabe og andre ting op ad trappen hvis man gør det.

Er det helt urealistisk at lave et gelænder uden at forlænge stolpen?

Jeg havde disse to løsninger i tankerne:




Begge forudsætter selvfølgelig at jeg kan fastgøre et rør eller en stok, til toppen af den store stolpe, med et eller andet beslag, som jeg ikke ved hvad hedder eller hvor man får fat i... ?
Løsning 1 er pæn.. nr.2 vil du blive træt af.. (det udstikkende stykke vil altid være "i vejen")

Hvis du kan få en smed til at valse/bøje den nederste bue, så kan du blot bore et hul i toppen af stolpen (godt stykke ned), og lime røret ned heri - og spartle med acrylfugemasse og male bagefter..
Alternativt, kan man forlænge stolpen - med en "elegant bule" - så man kan "nøjes" med et stykke lige rør, som gelænder..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Eller rundstok selvfølgelig... hvis det ikke skal bøjes..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak!

Jeg synes også den buede løsning er elegant men jeg kunne forestille mig at det er pebret at få speciallavet et metalrør... 

Hvordan mener du at man kan forlænge stolpen med en "elegant bule"? Den må du gerne lige forklare...

Har du evt forslag til hvilken slags beslag man skal bruge til at sætte rundstokken/røret fast på de to søjler oppe ved loftet?
Hej
Kunne du tage nogle mål...Hvad måler stolpen - den nederste hvor "røret/rundstokken" skal i.. og hvor langt vil du gerne have gelænderet til at gå op over.. så kan jeg måske lave en forklarende tegning i morgen :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej - nu skrev du ikke nogle mål på, så jeg har lavet et hurtigt oplæg.. men det skal du have en maskinsnedker til at lave for dig..

Det er lavet i 2 dele, hvor "bulen" blot er en løs skjuler, der skubbes ned over samlingen..

Til fastgørelse af gelænderet midt på, og i toppen, er der jo en del løsninger i byggemarkedet - alternativt kunne man blot skrue på tvære i gelænderet, og afslutte med en pæn "prop" på skruen

Alternativt er der jo røret, som du selv har foreslået... hvis du kan finde en lille smed, der kan valse - så kan han også svejse en flange på enden, så du kan skrue den fast - det er ikke sikkert, at det bliver dyrere en løsningen i træ.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for dit svar!

Ja det ser jo fornuftigt nok ud med sådan en "klump" der hvor stolpen er forlænget. 

Min tanke var at man kunne nøjes med at fastgøre gelænderet nede ved stolpen og så på de to stolper oppe ved loftet, som sidder langs etage-adskillelsen?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også