Gelænder på denne trappe - hvordan? Råd søges

Vi bor i et hus med en trappe til 1. sal hvor den tidligere ejer tilsyneladende har fjernet gelænderet - men vi er ved at være godt trætte af at mangle det.

Da vi ikke er millionærer ville vi lige høre folks tips til hvordan man kunne etablere et godt gelænder, inden vi hiver fat i dyre håndværkere til opgaven.

På billederne kan I se hvordan trappen og dens omgivelser ser ud, håber det kan give nogle ideer

Umiddelbart havde jeg tænkt på noget med at få lavet et let buet jernrør, som jeg så skruede fast i toppen af stolpen som holder trappen i stueetagen, og derefter satte fast på de to lodrette stolper i midten og toppen af trappen. Jeg ved dog ikke hvor stabilt det kan blive?

Er der ellers andre bud, som er nogenlunde pæne og solide, og ikke koster en bondegård? På forhånd mange tak!


Vi bor i et hus med en trappe til 1. sal hvor den... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
et lille fif. er det skal kunne afmonteres på sættes igen.!
hvis større gendstande skal bæres oppe i første sal.
ellers skal gendstande adskilles i atomer. (større møbler)
der kan adskilles. en dobbeltsæng kan være et problem.
op ad denne trappe. for eksempel.!
hvis det skal være et soveværelse der oppe.?
Du skal måske også lige være opmærksom på diverse regler for trapper. 
Hvis du har børn (eller der kommer nogen i huset) skal der være baluster i en afstand så et barn ikke kan få hovedet ud imellem dem (og sidde fastklemt eller falde ud).

Du kunne jo også gøre det nemt for dig selv og montere 2 stk rundstokke på væggen på den anden side af trappen. så har du noget at holde i, men du skaber ikke den "lukkethed" som et gelænder skaber.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Trapperegler holder jeg mig langt væk fra - kan kun konstatere, at der i så fald ikke er mange lovlige trapper, i de hjem vi kommer i..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.
Bare en mening.
Jeg synes Esbens nr 1 ser elegant og effektiv ud. Røret, som det vel er, skal nok også svajes lidt ind mod trinene for at få et lige forløb forbi støtten foroven.
Jeg kan ikke tro det er en formue for et smedeværksted, om det bare kan være et jernrør eller rustfrit.

mvh

 varmetossen

For år siden (måske + 10 - 15 år siden) var der i maskinsnedkernes fagblad træ en artikel om at bøje nogle rundstokke, (i bøg mener jeg at huske) teknikken hedder at stukke, ved at sætte tryk i enden af f.eks. en rundstok, derved kunne der angiveligt slås en knude på feks. en rundstok.

Har ikke siden hørt om teknikken, og ved ikke om denne denne teknik bruges?

Dette bare for at oplyse om en mulighed for X år siden.

Måske ku en sådan rundstok (i en svedekiste = damp) bøjes, har ingen erfaring med dette.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Stukket træ ville jeg holde mig fra til et gelænder (mener det ikke er lige så formstabilt efter stukning, som i "rå" tilstand) - jeg vil også vurdere, at det ville blive væsentligt dyrere, end metal-løsningen..
Men vil man følge de regler, som åbenbart finds for trappegelændre :-( - så skal der balustre på - eller flere paralelle rør / rundstokke / trælister, under håndlisten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hus nu at få flyttet klaveret ovenpå fø du sætter gelænder alt for fast

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også