Helt nyt tag er vådt på undersiden efter regnskylle

Hej, jeg er helt ny på dette forum. Har lige et spørgsmål ang. et helt nyt tag som er lagt på for 14 dage siden.

Må det blive så vådt på undersiden efter en regnskylle??

Jeg spørger fordi jeg intet aner om det, vil da bare synes det burde være tørt.

Se video optaget i dag: http://youtu.be/SFHARUw5cWY

På forhånd tak for jeres viden.
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vil da også mene at det burde være tørt men mangler undetaget ikke eller det bruger man måske ikke til den type tag

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Det gamle tag var også uden undertag, men det var skummet i samlingerne (vandret).
Det var noget møg for skummet var efter godt 30 år begyndt at suge vand ind, som dryppede ned og gav skjolder på loftet.

Det er korrekt at der mange steder kan ses luftsprækker. Huset er fra først i 80'erne og nabohusene er også uden undertag.

Dur taget?
Kom ENDELIG med jeres mening. Det har været en dyr omgang.

De nye tagsten er med velcrobånd.
Min forståelse efter at have læst i producentens læggevejledning til taget og, anvisningen til undertag - er at enten skal taget understryges, eller opføres med undertag som kan være :

-sakset fra producentens vejledning-
•Fast undertag af f.eks.
Divoroll Top
eller tagpap på
brædder eller krydsfiner.

•Plader, f.eks. plader af
træfiber, lagt fra spær til spær
med overlæg

•Banevarer, f.eks. armeret
plastfolie, fiberdug
eller bitumenbaserede
banevarer.

Understrygning bør kun foretages på taghældninger ned til 20°. Ved hældninger derunder anvendes undertag.

Fugerne fyldes helt op under tryk til en bredde, der går ned på tagstenenes bagkant (se illustrationen). Foruden
vandret skal hver lodrette samling fuges mindst 3 - 5 cm op (i fuldt omfang, hvor det foreskrives).

-slut-

Illustrationen ses på side 24 i læggevejledningen til taget.

Min mening er, at taget ikke er lagt færdigt, iht. producentens vejledning. Understrygning mangler.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Annonce

Skrevet af ChristianV på 11 maj 2014 20:08
Min forståelse efter at have læst i producentens læggevejledning til taget og, anvisningen til undertag - er at enten skal taget understryges, eller opføres med undertag som kan være :

-sakset fra producentens vejledning-
•Fast undertag af f.eks.
Divoroll Top
eller tagpap på
brædder eller krydsfiner.

•Plader, f.eks. plader af
træfiber, lagt fra spær til spær
med overlæg

•Banevarer, f.eks. armeret
plastfolie, fiberdug
eller bitumenbaserede
banevarer.

Understrygning bør kun foretages på taghældninger ned til 20°. Ved hældninger derunder anvendes undertag.

Fugerne fyldes helt op under tryk til en bredde, der går ned på tagstenenes bagkant (se illustrationen). Foruden
vandret skal hver lodrette samling fuges mindst 3 - 5 cm op (i fuldt omfang, hvor det foreskrives).

-slut-

Illustrationen ses på side 24 i læggevejledningen til taget.

Min mening er, at taget ikke er lagt færdigt, iht. producentens vejledning. Understrygning mangler.


Okay må da vist hellere tale med tømrermesteren der har lagt det.
Har du link til den "læggevejledning"?
Fortæl gerne hvad det er for en tagsten du har valgt, bare så det er den helt rigtige der refereres til.
Der er flere tagsten der ligner.....

MVH Njord

MVH Njord
Det er Monier Danflock med velcrobånd. Blev anbefalet af den tømrer der udførte arbejdet.

Beklager, det skulle jeg selvfølgelig have haft med fra start. Ved bare så lidt om det.
Her er et link til oplægningsvejledningen:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.monier.dk%2Ffileadmin%2Fbu-files%2Fdk%2Fdownloads%2Fpdf%2Fassembling_instructions%2FMontering_tegl_beton.pdf&ei=mNJvU_7YM-X-ygPl0IDYAQ&usg=AFQjCNH6DU7LaQ4yWpr9AAVuNILykyVScg&sig2=9YvJQNW82R4DcSkXBA90TQ&bvm=bv.66330100,d.bGE

Og forhandlerens anprisning af produktet.
http://www.monier.dk/for-fagfolk/monier-forstaerkningssystem/nyhedsarkiv/b-c-danflock-en-billigere-og-mere-effektiv-tagloesning.html
Iflg denne er der ikke krav om undertag!

Check om lægte aftanden er for stor, den kan være mellem 300 og 340 mm ifflg forhandleren.
Det kan være din tømrer har trukket det længere og stenene derfor ikke lukker ordentligt!

Men tag fat i tømreren og inviter han på en kigger :-)
Mon ikke han er enig i at man kan forvente taget er tæt....

MVH Njord

MVH Njord
Okay det vil jeg måle i morgen og kontakte ham.

Synes da bare han selv BURDE have set de så tydelige luftsprækker.

Tak for hjælpen :-)
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis